Korrekt svar har nämnts två gånger av magnum, utan att erkännas. Fransk skattestämpel. Inga konstigheter. Drick och var glad. Början på slutet för Cos... De gjorde fantastiska viner på 80-talet.
Ny trådkapning deluxe! (Ja, jag borde inte skriva i påverkat tillstånd...)
Nu vet jag inte om frågan handlade om själva skattestämpeln eller att flaskhalsen faktiskt ser annorlunda ut på de bägge fotona.
Men det är till skattestämpeln jag vill återkomma. Och här behöver jag vår ultimata kompetens
@vintomas ,
@sunqan ,
@Arvid och alla andra som känner sig manade (för jag kan inte ett dyft om skatteregler)
Precis som
@magnum nämner så har jag alltid fått lära mig (oklar källa, mer att det ringer en klocka) att den franska skattestämpeln är endast till för inrikesmarknad.
Dock kryllar det med flaskor på bolagets hyllor med den franska skattestämpeln. Ibland finns de sida vid sida med flaskor utan skattestämpel (dvs för export) för samma artikel/produkt.
Är det ok? Jag är helt okunnig men har alltid fått för mig att det här med dubbelbeskattning är ett stort no-no inom EU. Får franskbeskattade flaskor befinna sig på bolagets hyllor?
Min lätt konspiratoriska (och alkoholbedövade) hjärna undrar då: skulle det gå att fälla bolaget för detta (dvs ej ha koll på vilka "produkter" man faktiskt säljer). Skatteregler är ju faktiskt något som skulle kunna sänka bolaget på riktigt.
Sorry för ett rörigt inlägg samt att jag inte har någon koll överhuvudtaget. Jag skyller på Gonon. Bara en fråga som har gäckat mig i många år...