Jonas Rydgren
Medlem
Jag beklagat oredan jag orsakat! Tack för tipsen, då är jag inne på rätt spår, synd bara att drickdatumet ligger så långt borta..
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Intressant att du inte gillade Poujeaux. Ett av de mer hyllade bourgeois-slotten. Gillar du Bdx allmänt? Nyfiken att höra, eftersom du tyckte detta var för stinnt med tanniner och syra. Var det inte vad du förväntade dig (av Bdx) eller är det profilen rent generellt som du inte gillar?Var och inhandlade lite idag, fick även tips på 95287 - "2011 Château Poujeaux" från den butiksanställde. Men den åkte i vasken, representerar det jag inte gillar hos ett vin, - alldeles för mycket syra och tanniner för min smak.
Intressant att du inte gillade Poujeaux. Ett av de mer hyllade bourgeois-slotten. Gillar du Bdx allmänt? Nyfiken att höra, eftersom du tyckte detta var för stinnt med tanniner och syra. Var det inte vad du förväntade dig (av Bdx) eller är det profilen rent generellt som du inte gillar?
Det är dina pengar. Din smak. Endast du har rätt.Just Bdx är outforskad mark för mig, inte druckit det tidigare vad jag kan minnas. Kanske en mognadssak som kommer längre fram?
Borde passa ganska bra. Väldigt fylliga viner, torkad frukt, örter / tobak. Inte långt ifrån ditt favoritdistriktPlockade även till mig 90082 och 92234, vad kan jag förvänta mig där utifrån vad jag berättat om min smakprofil?
..och därefter Bourgogne.Det är dina pengar. Din smak. Endast du har rätt.
Sen kanske jag tror att du kommer börja gilla Bdx längre fram, men det är en annan sak.
Håller med, och dessutom i hyggligt modern stil, så de brukar funka rätt bra som unga. Nu är ju 2011 inte någon toppårgång, men den är å andra sidan inte dålig. Poujeaux 2011 borde vara ett bra exempel på välgjord, ung Bordeaux i Médoc-stil. Gillar man inte det kan man möjligen ge högra stranden/Saint-Émilion en chans om man kommer från amaronehållet, annars är nog slutsatsen att man inte gillar Bordeaux.Intressant att du inte gillade Poujeaux. Ett av de mer hyllade bourgeois-slotten
Håller med, och dessutom i hyggligt modern stil, så de brukar funka rätt bra som unga. Nu är ju 2011 inte någon toppårgång, men den är å andra sidan inte dålig. Poujeaux 2011 borde vara ett bra exempel på välgjord, ung Bordeaux i Médoc-stil. Gillar man inte det kan man möjligen ge högra stranden/Saint-Émilion en chans om man kommer från amaronehållet, annars är nog slutsatsen att man inte gillar Bordeaux.
Nu har du fått en hel del tips här redan, men om jag skulle leta efter lite mer bombastiska viner så skulle jag leta efter fylliga viner från följande länder och distrikt:
- Cabernet Sauvignon och Syrah viner från Sydafrika
- Cabernet Sauvignon och Zinfandel från USA (Kalifornien)
- Cabernet Sauvignon och Shiraz från Australien
- C9DP
- Malbec från Argentina
Kanske en lite missvisande rubrik, men har ni tips på likvärdiga viner om man gillar:
- A Amarone (Alpha Zeta) [12343]
- Campo dei Gigli [91120]
Behöver inte vara just Amarone-viner, gärna andra distrikt och även utanför Italien.