This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
innebär att du druckit minst 15 till distrikt!!Med en månad kvar ser jag ut att sluta på cirka 250 provade viner vid slutet av året, cirka 20 % färre än förra året. Frankrike dominerar stort och andelen champagne har ökat något till 41 %:
1. Champagne (41 %)
2. Bourgogne (7,5 %)
3. Bordeaux (4,8 %)
4. Toscana (4,4 %)
5. Piemonte (3,5 %)
5. New Zealand, South Island (3,5 %)
7. Loire (2,6 %)
8. Niederösterreich (2,2 %)
8. Rioja (2,2 %)
10. Mosel (1,8 %)
innebär att du druckit minst 15 till distrikt!!
Focus!! (Champagne)Ja, det stämmer bra. Totalt 45 distrikt hittills i år.
Problemet med att känna dig blasé löser du mest troligt inte genom att öka insatsen utan mer troligt genom att reflektera mer kring varför du behöver nå nya höjder och kickar rent allmänt (om jag får leka psykolog och gissa på din bekostnad).2017 ska jag dricka mindre och färre, men större. Jag märker att jag blir lite blasé inför viner som “bara är bra”, och att jag hela tiden jagar och längtar efter de där wow-upplevelserna. I och med det här så har, sakta men säkert, pengarna jag lägger per flaska ökat. Källaren växer, och nu ligger snittpriset på en nivå jag för några år sedan aldrig trodde jag skulle nå upp till. Jag ser det som en positiv utveckling, såväl för mig själv som för de jag delar vin med.
Du har just formulerat hur även jag vill göra 2017. Tack!2017 ska jag dricka mindre och färre, men större.
Problemet med att känna dig blasé löser du mest troligt inte genom att öka insatsen utan mer troligt genom att reflektera mer kring varför du behöver nå nya höjder och kickar rent allmänt (om jag får leka psykolog och gissa på din bekostnad).
Även om det är positivt att söka sig mot toppen för att söka vinvärldens största upplevelser (såklart, vem gör inte det) så kan det behövas reflektion kring det enkla och basala och varför man intresserar sig för vin över huvud taget. Kontraster är nödvändigt för att inte tappa fotfästet och det är nog nyckeln för att inte ständigt behöva gräva djupare och djupare ur sin plånbok förrän toppen nåtts och intresset troligtvis blir svalt på grund av avsaknad av nya kickar – varvid man går vidare till ett nytt intresse och börjar om där.
Mat verkar vara mycket enklare att förhålla sig till. De flesta känner inget behov av att enbart gå på stjärnrestauranger för att njuta av en måltid utan varvar ledigt sina upplevelser vitt och brett, både i stil och när det gäller kvalitetsnivå och njuter ändå utan att känna sig blasé eller otillfredställda. Mat och vin är inte så olika varann ur ett upplevelseperspektiv, men ändå tenderar det att bli så bland vinnördar av någon anledning.
Nåväl, mina reflektioner kanske är mer träffande på mig själv än dig inser jag, men kunde inte låta bli att använda ditt inlägg som ett bra tillfälle för att få ur mig mina egna tankar och hjärnspöken.
Det ser bra ut tycker jag. Måste få tummen ur och besöka Sydafrika snarast. Så mycket intressant både mat- och vinmässigt och allt för lite deg!Tillbaka till ursprungsämnet. Kom hem från Sydafrika igår och nu ser min CT-statistik för 2017 helt skev ut:
16 viner från Sydafrika
1 vin från Australien
1 vin från Frankrike (Champagne)
Jag tyckte att jag nästan inte drack något vin alls under resan, ändå blev det nästan två olika viner per dag... Mycket beroende på en avsmakningsmeny på La Colombe med tillhörande vinpaket.
16 viner från Sydafrika efter två veckor av 2017 ska jämföras med de 6 viner jag drack under 2016 och de 5 jag drack under 2015...
Missat 2004?! Lätt ordnat. Ett sympatiskt år i Champagne som det fortfarande finns rätt mycket av ute på marknaden. Det mesta är dessutom i drickfönster nu.I lördags ville min sambo ha ett fylligt gott rött. Hmm.. Vad ska jag då ta fram?
Loggade in på CT för att kolla vad jag hade hemma. Hittade det perfekta vinet och började leta.
Till min besvikelse hade jag inte tagit bort vinet från CT, för flaskan var borta..
Någon som känner igen sig? Trodde aldrig jag skulle bli "en av dem"!
Inventerade alla viner på måndagen, och hade missat fem flaskor totalt. Skämskudde på.
Passade även på att titta lite vertikaler på hur många årgångar jag lyckats bocka av nu.
Har druckit minst ett vin av varje årgång mellan 2016-2005.
Har inte druckit -04, -97, -93, -92, -91, -90.
Sex årgångar kvar, sen har jag provat alla fram till mitt födelseår - dessvärre verkar det vara ett ganska skralt utbud på systembolaget. Kanske kan leva på den undanflykten ett tag!
Missat 2004?! Lätt ordnat. Ett sympatiskt år i Champagne som det fortfarande finns rätt mycket av ute på marknaden. Det mesta är dessutom i drickfönster nu.