This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
har köpt en hel del Saglietti, men inte -19 (än). Har varit väldigt bra för priset, men nu har det gått upp en del. Dock fortfarande billigt för lägena. Cerequio brukar vara bättre varma år och Brunate är bättre när det är lite svalare.Släpptes en Barolo Brunate -19 från Saglietti i BS imorse, någon som har erfarenhet av eller tankar om detta vin?
När vi var hos Albino Rocca i december 2021 fick jag intrycket av att de själva tyckte att 2020 hade potential att bli lite bättre än 2019.Beställde för att komplettera Barbaresco Cottà -19 från Albino Rocca som varit restad men uppgavs ha kommit in igen.
Hade dock fått en 2020 levererad! Vet inte om synd eller kul, framtiden får utvisa..
Visa bifogad bild 29009
Generellt i Tyskland är det mycket varmt och extremt torrt. Vinrankorna ”stannade upp - stängde av” för att klara av stressen.Hur verkar '22 generellt som årgång?
Tack för bra rapport!Generellt i Tyskland är det mycket varmt och extremt torrt. Vinrankorna ”stannade upp - stängde av” för att klara av stressen.
Årgången är kanske att likna med 2020 men här är det extremt viktigt med vingårdsläge och ålder på rankorna. Gamla vinrankor (alte reben) klarade sig ”bra”; med sina djupa rötter hade de tillgång till vatten och utvecklade druvor med bra syra och inte överdrivit socker. Unga och yngre vinrankor inte så bra. vingårdslägena åt syd hade det tuffare än andra lägen.
Sen är det vingårdsskötseln som spelar avgörande roll; hur tidigt man kom igång med värme- och vattenstress åtgärder (det är långt ifrån alla som kan de här teknikerna eller orkar en hel lång sommar).
Jag har inte provsmakat årgång 2022 men Hofgut Falkenstein rapporterar att de har lyckats bra med att bibehålla bra socker/syra balans och vinerna ligger på en jämförlig nivå som för tidigare årgångar. Syran är inte lika hög eller samma beskaffenhet som för 2021, vilket gör vinerna tillgängliga tidigare. Men H.F. är extremt skickliga i sitt arbete och vinerna är pålitliga från årgång till årgång. Svårare är det för andra producenter.
Jag köpte på mig av 2021 så jag skulle kunna låta bli de här kommande varma, torra åren men vissa producenter försöker jag ändå beställa några flaskor av.
Alkoholhalten på H.F. Riesling Kabinett- och Spätlese Trocken är bara 10,5 procent, samma som för 2021, med undantag för ”auf dem Hölzchen” som ligger på 11%, vilket inte är överdrivit för ett trocken vin. Kabinett vinerna ligger också inom sin prädikat och inte svulstiga spätlese etiketterade som kabinett.
De där är fina viner som kräver låååååång lagring för att komma till sin rätta! Med undantag för Eiswein...Spontanköp via Kobaj:
Höga förhoppningar. Några förslag på hur länge dessa bör ligga som minimum?
- ½ fl. Märzlese TBA Grüner Veltliner "Sweet March" 2019 (96 p. Wine & Spirits Magazine)
- ½ fl. Beerenauslese Riesling "Ried Dornleiten" 2017 (94 p. Falstaff)
- ½ fl. Eiswein Riesling "Ried Schneiderberg" 2016 (97 p. Falstaff, 94+ p. Robert Parker"
Visa bifogad bild 29086
Tack för utförligt svar. Då skulle jag ju kunna knäcka isvinet relativt snart för att få ett hum om producenten . TBA på GV känns ovant. Lägre syra = snabbare "klar" och lägre maxpotential?De där är fina viner som kräver låååååång lagring för att komma till sin rätta! Med undantag för Eiswein...
Trockenbeerenauslese har en tidshorisont på 1/2 - 2 evigheter (@StefanAkiko —> 5 evigheter).
Beerenauslese 20 år till en evighet.
Eiswein 5/6 år till 20 år brukar vara lagom.
Eiswein är lite speciellt i sammanhanget; de brukar kräva några få år att bli sammansatta men sen blir ofta inte bättre med längre tids mognad, tvärtom skall drickas ”relativt” unga, men det beror mycket på producent och årgång.
Beerenauslese är lättare att ta till sig och mer mångsidig än TBA tack vare att den inte är så kompakt sött och trögflytande.
Trockenbeerenauslese på Grüner Veltliner låter intressant, jag har ingen aning om hur det väntas utvecklas - beror nog på syrahalten som allmänt är lägre än för Reisling.
DISCLAIMER: Jag har ingen personlig erfarenhet av just dessa viner.
Ja, jag tycker du inte behöver begrava Eiswein längst ner, längst bak i källaren, utan njut av det vid ett härligt tillfälle de närmsta åren; inget bråttom, men behöver inte vänta heller.Tack för utförligt svar. Då skulle jag ju kunna knäcka isvinet relativt snart för att få ett hum om producenten . TBA på GV känns ovant. Lägre syra = snabbare "klar" och lägre maxpotential?
Var köpte du från? Tacksam för tips.Se där! Idag dämpade ner årets påfyllning av Hofgut Falkenstein:
2022 Niedermenniger Sonnenberg Riesling Kabinett Trocken AP 9 ”Munny”
2022 Krettnacher auf dem Hölzchen Riesling Kabinett Trocken AP 21
2022 Krettnacher Ober Schäfershaus Riesling Spätlese Trocken AP 18 ”Lorenz Manni”
2022 Krettnacher Euchariusberg Riesling Kabinett Alte Reben AP 8 ”Gisela”
Synd bara att goda viner i den klassen kostar ganska mycket i dag och är även relativt svåra att hitta, men det kanske vore någonting för mig även personligen. Det är klokare att dricka mindre av hög kvalitet än att samla på sig en massa ’dussinviner’ …Ja, jag tycker du inte behöver begrava Eiswein längst ner, längst bak i källaren, utan njut av det vid ett härligt tillfälle de närmsta åren; inget bråttom, men behöver inte vänta heller.
TBA på GV behöver ändå en evighet (20+ år gissningsvis) för att komponenterna skall integreras och ge ett hum om vad en TBA är och handlar om. Det går naturligtvis att dricka innan men då upplevs det mest som en sött sirapsaktigt dessertvin. Om man kan vänta minskar sötman och lager-på-lager av marsipan, frukt, bär, nötter, torkad frukt, kryddor m.m. utvecklas.
Bara för skojsskull:
Här kanske?Var köpte du från? Tacksam för tips.