I
Kanada blev det följande inköp... eller OK, det började på Arlanda:
Krug GC till nästan misstänkt lågt pris - halvflaskorna i Frankfurt kostar mer än helorna på Arlanda, tänk på alla pengar jag förlorat om jag inte slagit till!
Nåväl, Kanada då:
1995 Inniskillin Vidal Icewine - blindköp men verkar lovande på CT och jag tror att lite ålder passar Inniskillins väl intensiva stil
2012 Hillebrand Cabernet Franc Icewine Showcase Series - många försöker sig på CF-icewine, men bara Hillebrand lyckas övertyga. Det här är svinigt bra, sött som fan med jordgubb och rabarber, men med bra syra och vegetala toner (mer rabarberblad än klassisk CF-paprika dock) som hindrar det från att bara bli saft av det.
2010 Reimer Vineyards Peace & Harmony - sval nästan-Bordeaux-blend med 39% Cabernet Sauvignon, 31% Chambourcin, och 30% Cabernet Franc; ett av de bättre rödtjuten vi i hittade i Niagara
2010 Casa-Dea Estates Pinot Gris Reserve - lätt oxidativ PG; god, men kanske lite mer av en souvenir från området (Prince Edward County) än något som får ligga och ruva i källaren i tusen år
Även några sake från Ontario Spring Water Saké Company - inget vi dricker ofta, men fick prova en på
Atelier och den var så bra att vi tänkte att det är bäst vi provar de andra också, så en vardera av deras Nigori och Nama Cho. Säger jag som om jag visste vad det var