Min ganska grumliga bild av årgång 2000 i Bdx är att den var ganska haussad, till dess att 2005 kom och att man efter det, när 2004
rna släpptes, upptäckte den årgångens elegans. Sen har den litet fallit i glömska och på senare år blivit ratad. Själv tänker jag att det är en elegant och balanserad årgång, innan Bordeaux drabbades fullt ut av parkeriseringen (drabbade väl Napa på riktigt 1997/98 och rörde sig sedan långsamt österut, liksom phylloxera). Kommer den att komma ut på andra sidan med ännu mer komplexitet och sammetsmjuka tanniner eller ska man dricka sina BDX 00 nu? Vad säger
@chambertin @StefanAkiko @Patjanga @Arvid @buteljen @LeChat @Keen @Kostjan m fl ?
Jag har enbart provat vintage 2000 på två Jane Anson webinars förra året. Hon använder inte ordet “elegant” när hon beskriver vinerna från år 2000. Snarare så säger hon att årgången har varit “ ... big and tannic so in fact it has been pretty unfriendly for the last couple of decades and I have many times said that I prefer the 2001 to the 2000 and it has only genuinly been the last year that I have started to fall in love with the 2000 and think - this is a great vintage.”
Vid det första tillfället provades viner från alla de stora appellationerna förutom Pessac Leognan. Nivå under First Growths
2000 Château Lynch‑Bages
2000 Château Léoville Barton
2000 Château Cos d’Estournel
2000 Château La Conseillante
2000 Château Clos Fourtet
2000 Château d’Issan
Slutsatsen var att “ .. the 2000s seem pretty much ready to drink.”.
Fantastiska viner som var väldigt njutbara!! 2000 var ju även en vintage som var lyckad på både högra o vänstra stranden.
Vid det andra tillfället provades alla 1855 First Growths 2000.
2000 Château Haut-Brion - “…only just leaving its primary phase and has many decades left ahead of it. “
2000 Château Mouton Rothschild - “… a little more open than the other four Firsts in the vintage”
2000 Château Margaux - “… just starting to reach its full expression at 20 years old.”
2000 Château Lafite - “ … a baby, still barely evolved at 20 years old, perhaps the slowest out of the block of all Five Firsts at this point in their lives.”
2000 Château Latour - “…exerts a powerful grip that is clearly going nowhere over the coming decades.”
Oerhört stora och kraftfulla, känns som de behöver minst 10 år till typ innan man provar dem igen