Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 3813 Resultatet efter en Vin- och skidresa i Europa.
Inköp i Vallis i Schweiz hos Marie-Therese Chappaz, prisad pinot noir och unika söta droppar av inhemska druvsorter. En fantastisk producent.
Några dagar i Aosta-dalen resulterade i besök hos Lo Triolet som gör ett prisbelönt pinot gris bla och röda lokala och även söta.
Det blev lite skidor i Pila, Cervinia och Champoluc med.
Raskt vidare till Piemonte.
Gårdsbesök och inköp på Pira, Cortese di montezemolo, Anna-Maria Abbona, Marzziano Abbona, Schellino, Bruno Porro( 6 timmar), Cascina Corte samt lokala enoteket.
+ lite skidor i Prato Nevoso.
Totalt ca 200 buteljer. Laddat inför vårens och sommarens grillkvällar.
Med tanke på väderstatistiken över Borås så är dom väl slut innan midsommar☔️
Jädrarns!
Ser rent av ut som om du levde i ett fritt land : - )

Och, ingen vore lyckligare än jag att få ta del av dina ymniga fångster av högpotenta underbarheter. Mumma!

StefanAkiko

Låter som att du haft en bra "skidresa" (host...)
Med tanke på avståndet till Gbg så borde du dyka upp på minst 5 BYOBs framöver.:)
Umeå är en bättre plats.
Yokohama/Tokyo är (faktiskt) en jädrarns så mycket bättre plats.
När ses vi?
( Jag har också spännande ludd i mina fickor )

StefanAkiko

Jag har nästan köpt, närmare bestämt beställt 7 flaskor Seghesio old wine Zinfandel 2012, som jag snart ska hämta och pröjsa.
Låter som om du har sju flaskor njutning på väg in.
Good for you!
Själv är jag mest orolig för när gikten sätter in.
Hoppas verkligen att jag slipper :)

chambertin

Medlem
Umeå är en bättre plats.
Yokohama/Tokyo är (faktiskt) en jädrarns så mycket bättre plats.
När ses vi?
( Jag har också spännande ludd i mina fickor )
Därom tvista de lärde. Var i Umeå -82 men sen har det inte blivit av.
Klart vi måste ses snart.
Livert är för kort för att missa en massa god Pichon-Lalande eller ?

StefanAkiko

Därom tvista de lärde. Var i Umeå -82 men sen har det inte blivit av.
Klart vi måste ses snart.
Livert är för kort för att missa en massa god Pichon-Lalande eller ?
God PL är för bra för att missa. Korkade viner är ungefär lika spännande som korkade människor... Dvs, inte alls.

Umeå kan man faktiskt leva utan. Minst 7bn människor verkar vara överens om den saken, så den sorgliga lilla kanten av en ynklig prutt av en promille av en kant av en torkad ostskiva som tror annorlunda... Jamen: njuuuut då för faen!

Jag rekommenderar sålunda Tokyo-området för exceptionella utgjutelser, men lovar att jag absolut kan "ta-i" för att matcha en 82:a Suduiraut även i Umeå.

Var vill du begå dessa underbarheter nästa gång? Dvs under 2015?

StefanAkiko

Jag har svårt att fullt ut smälta att du var i Umeå '82, och utan att vi träffades.
Och att vi INTE träffades? Hur kunde DET hända i en liten byhåla?
Var du månne disco-kille?

Men, desto lyckligare är jag över att vi nu äntligen träffats :cool:
Ser ständigt fram mot nästa gång.
Och längtar oförblommerat efter nästa '82 Suduiraut...

tobbe81

Medlem
Skulle handla tre flaskor krug men istället så snubblade man över dessa istället inne i vinkällarbutiken på Regeringsgatan. Hade tydligt dykt upp en ny liten batch till varje vinkällarbutik tills idag finns nu 15kvar i Stockholm .
11150512_10155468504425008_8503062046855955908_n.jpg

Kostjan

Mot bättre vetande
Skulle handla tre flaskor krug men istället så snubblade man över dessa istället inne i vinkällarbutiken på Regeringsgatan. Hade tydligt dykt upp en ny liten batch till varje vinkällarbutik tills idag finns nu 15kvar i Stockholm .Visa bifogad bild 3865
Grattis till tre bra flaskor, så jäkla skön skumpa.
Bra nu - bra om 15 år.
Antar att du nu köper Krug nästa gång, så vips blev det 6 bra flaskor i inköp :)

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Skulle handla tre flaskor krug men istället så snubblade man över dessa istället inne i vinkällarbutiken på Regeringsgatan. Hade tydligt dykt upp en ny liten batch till varje vinkällarbutik tills idag finns nu 15kvar i Stockholm .Visa bifogad bild 3865
Det där kanske man skulle plocka upp någon eller några flaskor av. För varje gång jag druckit Charles Heidsieck har jag blivit mer och mer imponerad och förälskad i vinerna! Just 95:an har jag inte testat, så det kanske är dags!

magnum

Epernay, Frankrike
Det där kanske man skulle plocka upp någon eller några flaskor av. För varje gång jag druckit Charles Heidsieck har jag blivit mer och mer imponerad och förälskad i vinerna! Just 95:an har jag inte testat, så det kanske är dags!
Absolut, ett måste köp!

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag sitter och funderar på vilka viner jag ska köpa nästa gång det blir dags att fylla på skåpet. Jag brukar köpa 10 viner för ungefär 2000:-.

Min googling på "världens största vinproducenter" gav mig inte någon bra artikel, så jag frågar er istället.

Vilka viner under 300:- måste man ha testat? Jag förstår att det är varierande på smak och tillfälle. Men jag tänker att 71926 borde vara ett vin värt att testa på grund av sin historia.

Har ni några fler måsten?

Toppen