Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Vino fino

Medlem
Till Bdx försvar måste absolut nämnas att på DEN tiden var det mest bara Carmeniere som odlades där och det mesta smakade som blaskigt naturvinssnusk.
Jaaooo... på Shakespeares tid var i princip all Bdx som dracks från Graves och den första druvan som överhuvudtaget nämns är La Bidure, eller Vidure. Om det som avsågs var urklonen till Cab Sauv eller var något mer Carmenere-likt är väl inte helt fastställt, även om de flesta menar att det var Cab snarare än Carm.

Men att de var tunnare än dagens Bdx, det kan vi nog vara överens om. Och att Sherry höll sin kvalitet bättre, pga mer kontrollerade produktionsprocesser, likaså. :) Sen vet vi ju också att sötma var mer uppskattat på den tiden, eller i alla fall förknippades med lyx.

Mattias Schyberg

Administratör

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Apropos ingenting - hur går det med språkstudierna?
:)
Dagens kanji:
機械 = "ki-kai" maskin
鏡餅 = "kagami-mochi" en ssk sorts risbollar
会議 = "kai-gi" möte

Strecken skall dessutom dras i rätt ordning. (Ibland drar jag ett kanji i fel ordning bland japaner. Alla får allergiskt trauma SAMTIDIGT :)
Vin är godare och mindre komplicerat, men ofta mer komplext.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ett bra exempel på detta är ju "klassisk Champagne" från mitten av 1800-talet där den uppmätta sockermängden i de fynd som hittats på havets botten låg på ca 150 g/l. Vi snackar sött i nivå med Sauternes. :eek:

Jag hade dock gärna provat. :)

http://www.decanter.com/news/wine-n...pagne-shows-19th-century-europe-s-sweet-tooth
Detta låter minst lika potentiellt skoj som de gånger jag på "internationella provningar" stött på hard-core-Bdx-traditionalister som hurwes över att de allra flesta Bdx:erna efter 1999 smakar Parker mer än Bdx.
Och att då lugnt duka upp ett bord med deras (oftast rudimentära) erfarenheter av Carmenière och Cahors och avnjuta deras väg till insikt om att "tradition" kräver antingen en årtalsbas eller en hustrus OK.
Alltid lika skoj :)

Men, jag lovar att jag aldrig är elak mot dem som är ödmjuka :cool:

Mats Petri

Österlen
Ser att det lokala Bolaget tillhandahåller 2002 Palmer & Co Brut Millesime på magnum för inte så mycket pengar. Vet att 2002 anses vara en bra årgång men har annars inte så mycket koll.
Vad säger forumets Champagnenissar? Är det lönt att bära hem den?

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Från Frankrike slank det ner följande i väskan:
2 x 2008 Louis Roederer rosé -Äntligen fick jag fatt i den rackaren...
2 x 2006 Paul Bara -Jag har upptäckt att Paul Bara är gott :)
2 x NV Paul Dethune Brut Rosé -För att det är det enda av deras viner jag inte provat.
2 x 2007 Vimart Coeur De Cuvée - Ny årgång som inte släppts på marknaden är vad jag förstår?

Ja, så fick det bli en låda 2008 Marguet från Franska Vinlistan också.

tobbe81

Medlem
Ny månad (Maj) och ny producent för min del Philippe Gonet bdb 2004 hoppas bara att flaskans design lever upp till innehållet nu också. Tiden för avgöra och se vad detta kan vara för något............
10947188_10155511505670008_8139564055730819677_n.jpg

ChristianB

DipWSET
Ser att det lokala Bolaget tillhandahåller 2002 Palmer & Co Brut Millesime på magnum för inte så mycket pengar. Vet att 2002 anses vara en bra årgång men har annars inte så mycket koll.
Blev mycket positivt överraskad av den i förra veckan; för det ringa priset är det ett kap! :)

Mattias Schyberg

Administratör
Hittade ett intressant vin i dagen släpp från SB:
https://www.systembolaget.se/72595
En Pinot Noir från Luxemburg från 2002 för 99:-, kunde inte låta bli att beställa några flaskor - finns tyvärr bara i Västra Götaland
Intressant, ja. Inte mycket att hänga i granen, mest troligt. Men...det kan ju vara ett FYND av stora mått såklart, men just billig PN brukar sällan vara särskilt kul.

Uppskattar en rapport snarast. Ursprunget är ju kul och vem vet, det kanske är ett kap!

Per Stade

Lege artis

För några månaders sedan hittade jag ett par magnum på det lokala bolaget här.
Eftersom Tom Stevenson har skrivit att det är en av de bästa BdB, som finns, så köpte jag dem. Vi provade en flaska, men enligt min åsikt behöver den lagras rätt länge till. 2002 är en syrastinn årgång som behöver mycket tid för att mogna.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Intressant, ja. Inte mycket att hänga i granen, mest troligt. Men...det kan ju vara ett FYND av stora mått såklart, men just billig PN brukar sällan vara särskilt kul.

Uppskattar en rapport snarast. Ursprunget är ju kul och vem vet, det kanske är ett kap!
Jag är nästan 100% på att jag har druckit Mme Aly Duhr & Fils Pinot Noir på krogen i Luxemburg för ett par år sedan och att jag var positivt överraskad. Det var säkert en annan årgång, men jag tror inte att det här är ett helt bottennapp.
Det kan nog ta ett tag innan flaskorna dyker upp, dels har systemet sin leveranstid, sedan har jag en kollega som pendlar från Skövde som ska hämta det åt mig - men så fort flaskorna dyker upp så blir det testning och rapport.

Toppen