Inte för att jag vill vara besvärlig, men jag vill påpeka att Storbritannien har "brexiterat" för några månader sedan med ett interimsavtal som löper till slutet av 2020 (det mesta löper på som om UK fortfarande var med i EU) och förhandlingar om "post-brexit" som inte går särskilt bra. Sannolikheten är därför rätt stor att det från 1 januari 2021 inte längre än lagligt för privatpersoner att importera vin från Storbritannien till Sverige. (Eller från en lite senare datum, om förhandlingarna förlängs trots att den brittiska regeringen säger att detta inte är aktuellt.)
Lägg märke till att det bara är lagligt med privatimport till Sverige för att EU-domstolen har tvingat Sverige till det, om man köper från EU- och EES-länder. Det är t.ex. inte lagligt idag att köpa från USA. Jag skulle därför inte köpa en primeur i Storbritannien om jag hade tänkt mig att få flaskorna till Sverige hösten 2021 eller under 2022! Om man köper "in bond" för att ha flaskorna kvar i UK för investeringsändamål är det förstås en annan sak.
Visst kan man chansa ändå 2021 eller 2022 och hoppas att leveransen kommer fram. (Jag har hört rykten om folk som lyckats få enstaka flaskor levererade från USA, trots att det inte är lagligt.) Frågan är dock vad som händer om leveransen skickas i retur från Sverige? Du har köpt den kanske två år tidigare, så det är inte aktuellt att få pengar tillbaka. Ett antal brittiska aktörer erbjuder lagring "in bond" (i skatteupplag) mot betalning, men när lådan väl skickats iväg har den plockats ut och kan rimligen inte stoppas tillbaka av skattetekniska skäl. Du behöver då rimligen en helt annan lagringstjänst ("brittiska Grappe"), som handlaren kanske inte erbjuder. Är det en riktigt schysst handlare kanske de erbjuder att köpa tillbaka flaskorna eller sälja dem vidare till en annan kund, mot en avgift/avdrag.
En annan risk är att din handlare i UK när det är dags för leverans insisterar på att sköta saker lagligt. Då kan du kanske bli ombedd att ordna med en mottagare med "import license", d.v.s. partihandelstillstånd. Till dem kan din brittiska handlare skicka lagligt och tycker då att de har uppfyllt sitt åtagande mot dig som kund. Problemet är bara att denna svenska importör inte kan sälja eller leverera varorna vidare direkt till dig, utan måste gå via Systembolaget. Förutsatt att det alls går att hitta en importör som är beredd att hantera detta, kommer du att behöva betala importörens hanteringskostnad, Systembolagets påslag, svensk alkoholskatt och svensk moms, ovanpå det brittiska priset + fraktkostnaden. (Å andra sidan slipper du kanske brittisk alkoholskatt och moms.)
I värsta fall måste du själv resa till UK och ta med flaskorna som reseinförsel, och hoppas att du inte stoppas i tullen (för det kommer inte längre att gälla EU-kvoter från UK).
Köp en primeur från något annat land i stället! Min slutsats är att det knappast vara värt den stora osäkerheten att köpa i Storbritannien om det handlar om t.ex. 10-20% lägre pris. Däremot är det inga problem att köpa direkt från lager i Storbritannien resten av 2020.