This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Vilka säljer den? Var inne på hennes hemsida här nu varpå hon hänvisar kunder från Sverige & Danmark till Vinbladet men ser inte vart jag kan köpa den där?
Vilka säljer den? Var inne på hennes hemsida här nu varpå hon hänvisar kunder från Sverige & Danmark till Vinbladet men ser inte vart jag kan köpa den där?
I Danmark kan den købes gennem Vinbladet for 598 kroner inklusive forsendelse. Ring eller skriv til: vinbladet@vinbladet.dk +45 21781012.
Det låg en trave av dem på MFW i November. Inte direkt kvällslektyr i sängen (om du inte har armar som Karelin) utan snarare en lunta som kräver ett eget stativVet att man tidigare även kunde köpa den via Magnusson Fine Wine i Sthlm.
Om du vill komma över mogen Bordeaux till överkomliga priser kan du snegla lite på CdM, de brukar ha en del att välja påÄven jag är total novis på Bordeaux men har på senare tid funderat på att be forumet om hjälp med att utforska området. Det som har stoppat mig från att utforska Bordeaux tidigare är att jag inte gillar unga viner från Bordeaux och det har visat sig rätt svårt att komma över mogna flaskor till vettiga priser.
Min nyfikenhet väcktes dock i våras när jag drack en 2006 Chateau Valandraud och kände att här kanske det ändå finns något för mig. Jag föredrar generellt elegans före kraft och det glädjer mig därför att trenden i Bordeaux verkar gå bort från Parker-eran med extraherade alkoholbomber. Särskilt i den kommande årgången 2021 verkar det nästan vara standard med 12,5-13,5% alkohol, så jag känner att det kanske är dags att hoppa på tåget och bunkra upp lite när årgången väl släpps. Jag vet att 2019 och 2020 generellt fått högre betyg, men de kanske också behöver längre tid i källaren för att mogna än en svalare årgång som 2021? För det vore ju skönt att kunna dricka flaskorna om 10 år snarare än 20 år.
Min erfarenhet hittills är att jag inte är något stort fan av viner med starka inslag av grön paprika eller blyertspenna/grafit (pencil shavings). Några viner som inte har imponerat på mig trots mogen ålder är Duhart-Milon 2000 och Pontet-Canet 2002.
Däremot gillar jag starkt smaken av piptobak, läder och jordiga toner. Föredrar elegans och mjuk textur före än kraft och koncentration.
Någon som ge några bra tips baserat på mina preferenser? sneglar bl.a. på @vintomas
Jag föredrar generellt elegans före kraft och det glädjer mig därför att trenden i Bordeaux verkar gå bort från Parker-eran med extraherade alkoholbomber.
Domaine de Chevalier! Mycket från Pessac/ Graves borde kunna passa dina preferenser.Även jag är total novis på Bordeaux men har på senare tid funderat på att be forumet om hjälp med att utforska området. Det som har stoppat mig från att utforska Bordeaux tidigare är att jag inte gillar unga viner från Bordeaux och det har visat sig rätt svårt att komma över mogna flaskor till vettiga priser.
Min nyfikenhet väcktes dock i våras när jag drack en 2006 Chateau Valandraud och kände att här kanske det ändå finns något för mig. Jag föredrar generellt elegans före kraft och det glädjer mig därför att trenden i Bordeaux verkar gå bort från Parker-eran med extraherade alkoholbomber. Särskilt i den kommande årgången 2021 verkar det nästan vara standard med 12,5-13,5% alkohol, så jag känner att det kanske är dags att hoppa på tåget och bunkra upp lite när årgången väl släpps. Jag vet att 2019 och 2020 generellt fått högre betyg, men de kanske också behöver längre tid i källaren för att mogna än en svalare årgång som 2021? För det vore ju skönt att kunna dricka flaskorna om 10 år snarare än 20 år.
Min erfarenhet hittills är att jag inte är något stort fan av viner med starka inslag av grön paprika eller blyertspenna/grafit (pencil shavings). Några viner som inte har imponerat på mig trots mogen ålder är Duhart-Milon 2000 och Pontet-Canet 2002.
Däremot gillar jag starkt smaken av piptobak, läder och jordiga toner. Föredrar elegans och mjuk textur före än kraft och koncentration.
Någon som ge några bra tips baserat på mina preferenser? sneglar bl.a. på @vintomas
Skall du dricka ung Bdx så hade jag sneglat på 2014 och 2017 som i de flesta fall dricks bra just nu. Vill du ha ett vin utan grön paprika så skall du undvika dom med CF men dessa toner kan förekomma även med låga eller inga koncentrationer av CF. Blyerts finns i de flesta viner från vänsta stranden så lite svårt att undvika. Mitt tips är att du skall försöka komma över en flaska Palmer som oftast är elegant med utan paprika och överdriven blyerts. Käns som att det skulle vara din smak. Vad gäller Pontet-Canet så startade uppryckningen i samband med millenieskiftet så prova gärna lite yngre årgångar.Även jag är total novis på Bordeaux men har på senare tid funderat på att be forumet om hjälp med att utforska området. Det som har stoppat mig från att utforska Bordeaux tidigare är att jag inte gillar unga viner från Bordeaux och det har visat sig rätt svårt att komma över mogna flaskor till vettiga priser.
Var skickar jag fakturan?Låter nice, du kan väl meddela när du bokat min business class biljett så anpassar jag mig
Ställer en öppen fråga här. Har köpt lite bordeauxer att ge bort till kompisars barn i studentpresent från deras födelseår, när tiden är kommen. Saknar dock att köpa till en från år 2018. Vilket bordeauxvin från årgång 2018 skulle ni rekommendera att köpa på Systembolaget runt 400 kr som kan tänkas hålla i +15 år (i vinkällare)?
Grand Vin de ReignacStäller en öppen fråga här. Har köpt lite bordeauxer att ge bort till kompisars barn i studentpresent från deras födelseår, när tiden är kommen. Saknar dock att köpa till en från år 2018. Vilket bordeauxvin från årgång 2018 skulle ni rekommendera att köpa på Systembolaget runt 400 kr som kan tänkas hålla i +15 år (i vinkällare)?
Jag skulle köpa Château du Glana för 391:-. Bra årgång, håller för lagring.Ställer en öppen fråga här. Har köpt lite bordeauxer att ge bort till kompisars barn i studentpresent från deras födelseår, när tiden är kommen. Saknar dock att köpa till en från år 2018. Vilket bordeauxvin från årgång 2018 skulle ni rekommendera att köpa på Systembolaget runt 400 kr som kan tänkas hålla i +15 år (i vinkällare)?