Michael_M0!
Medlem
Sedan tycker jag att man gott kan kosta på sig att kasta i en Pinot Noir från ett varmare ställe någonstans i uppställningen och se om de märker skillnaden.
Eller från Patagonien
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Sedan tycker jag att man gott kan kosta på sig att kasta i en Pinot Noir från ett varmare ställe någonstans i uppställningen och se om de märker skillnaden.
Sätt upp en budget och håll dig till den. Det är enkelt att köpa Bourgogne om du har en obegränsad budget. Sprid bland årgångar och lägen, skulle rekommendera en blandning av 2018 och 2019 där du för 2018 satsar på kommunviner och enklare lägen medan du för 2019 om möjlighet köper i premier cru lägen eller uppåt. Tycker 2018 är utmärkt för tidig konsumtion, har inte fått de vibbarna för 2019 då de varit mer strama. 2016 är en årgång jag gillar då de är väldigt slanka, men den är inte för alla. Egentligen är 2015-2019 alla väldigt bra årgångar men väldigt olika. Kanske 2017 något svagare men det är mer personliga preferenser.
Precis så.2017 dock bra för vita! Bäst sedan 2014 i mitt tycke.
Skulle vilja tillägga att jag initialt fått de vibbarna kring 18 också, men nu när jag prövat ett antal 1er och gc så känns det som att de behöver mycket mer tid än 19. Har dock bara en referens från 19 gc (Bonnes Mares från de Vogue) så kan inte uttala mig riktigt om den årgången ännu.Sätt upp en budget och håll dig till den. Det är enkelt att köpa Bourgogne om du har en obegränsad budget. Sprid bland årgångar och lägen, skulle rekommendera en blandning av 2018 och 2019 där du för 2018 satsar på kommunviner och enklare lägen medan du för 2019 om möjlighet köper i premier cru lägen eller uppåt. Tycker 2018 är utmärkt för tidig konsumtion, har inte fått de vibbarna för 2019 då de varit mer strama. 2016 är en årgång jag gillar då de är väldigt slanka, men den är inte för alla. Egentligen är 2015-2019 alla väldigt bra årgångar men väldigt olika. Kanske 2017 något svagare men det är mer personliga preferenser.
Jag fick intrycket att -14 var ett otroligt svalt år, och krävde klart mer lagring än tex -15 för att "ge" något. Roligt nog drack jag också Comte Georges De V -14 och -15 av hans Chambolle-Musigny och 14 var knuten till tänderna.Skulle vilja tillägga att jag initialt fått de vibbarna kring 18 också, men nu när jag prövat ett antal 1er och gc så känns det som att de behöver mycket mer tid än 19. Har dock bara en referens från 19 gc (Bonnes Mares från de Vogue) så kan inte uttala mig riktigt om den årgången ännu.
Sedan tycker jag att 14 är underskattat för röda också, allt jag prövat har varit väldigt bra.
Skulle vilja tillägga att jag initialt fått de vibbarna kring 18 också, men nu när jag prövat ett antal 1er och gc så känns det som att de behöver mycket mer tid än 19. Har dock bara en referens från 19 gc (Bonnes Mares från de Vogue) så kan inte uttala mig riktigt om den årgången ännu.
Sedan tycker jag att 14 är underskattat för röda också, allt jag prövat har varit väldigt bra.
En väldigt bra sammanfattning! Vore intressant köra en ordentlig genomgång av 10-talet, exempelvis köra ett village och en 1er från samma producent 10-19.Disclaimer: Nedanstående gäller främst för röd Bourgogne.
Håller med! '14 har kanske inte den charmiga sötfrukten men är ett bra exempel på ett klassiskt år åt det svalare hållet. Hamnade (delvis) oförtjänt i skuggan av 2015. Egentligen är hela '10 talet är väldigt bra, om än med variation i stil. Är väl bara '11, '13 och '17 som är lite svagare, men de är ändå inte direkt dåliga år. Har druckit fina viner från alla tre. Tycker att man får gå tillbaka till 2004 för ett riktigt dåligt år i Bourgogne. Sen var 2006, 2007 och 2008 inga kioskvältare, men ändå helt habila.
Vad gäller vilka år som är bäst beror det mycket på om man gillar massor av söt frukt eller mer struktur och elegans. För förstnämnda är 2015 och 2018 bra kandidater, för elegansen 2010 och 2014. 2012 och 2016 är väl någonstans mitt emellan upplever jag, med viss fördel '16 i kvalitet. 2019 har jag inte provat ordentligt än men rapporterna tycks indikera bra kvalité och viss elegans trots de varma förhållandena. Liknar kanske '16.
Disclaimer: Nedanstående gäller främst för röd Bourgogne.
Håller med! '14 har kanske inte den charmiga sötfrukten men är ett bra exempel på ett klassiskt år åt det svalare hållet. Hamnade (delvis) oförtjänt i skuggan av 2015. Egentligen är hela '10 talet är väldigt bra, om än med variation i stil. Är väl bara '11, '13 och '17 som är lite svagare, men de är ändå inte direkt dåliga år. Har druckit fina viner från alla tre. Tycker att man får gå tillbaka till 2004 för ett riktigt dåligt år i Bourgogne. Sen var 2006, 2007 och 2008 inga kioskvältare, men ändå helt habila.
Vad gäller vilka år som är bäst beror det mycket på om man gillar massor av söt frukt eller mer struktur och elegans. För förstnämnda är 2015 och 2018 bra kandidater, för elegansen 2010 och 2014. 2012 och 2016 är väl någonstans mitt emellan upplever jag, med viss fördel '16 i kvalitet. 2019 har jag inte provat ordentligt än men rapporterna tycks indikera bra kvalité och viss elegans trots de varma förhållandena. Liknar kanske '16.
Några specifika viner och årgångar med pris mellan 1000 och 1500 spänn flaskan som du kan rekommendera i dagsläget?
Disclaimer: Nedanstående gäller främst för röd Bourgogne.
Av ren nyfikenhet har du någon 2016 du tyckt levererat bra?
Jag tycker 2016 inte imponerat alls, 10,12 och 14 har jag upplevt som bra och tillgängligt men där kanske en del 12 vart rätt tydligt ekad och dolt frukten men ändå i tillgänglig stil, lite som 11.
Louis Jadot Echezeaux. Någon som provat?
En som man ska vänta på länge innan man provar?
Louis Jadot Echezeaux. Någon som provat?
En som man ska vänta på länge innan man provar?
Känner inte alls igen mig här! I min värld är Jadot stadiga som urberget, från bra till fantastiska.Det beror på årgång. Allting som är gjort innan 08 bör vara utvecklat (05 kan vara undantag). Jadot är känd för att ha mycket ojämn nivå på sina Grand Cru viner (eller hade ojämn nivå kanske) så bli inte besviken om Echezeaux är det det sämsta 2000 kronors vin du någonsin provat.
Känner inte alls igen mig här! I min värld är Jadot stadiga som urberget, från bra till fantastiska.
Visst, röda topparna behöver tid men sen levererar dom riktigt bra.
Deras 07 och 09 är i riktigt fin fas nu.
Vilka GC och årgångar har du testat på senare tid?
Mazi-chambertin 07 köptes på webblansering och det var det sämsta vinet jag betalat 1700 spänn för någonsin
Ok, så all den här generaliseringen för 1 flaska du inte uppskattade ?Jadot är känd för att ha mycket ojämn nivå på sina Grand Cru viner (eller hade ojämn nivå kanske) så bli inte besviken om Echezeaux är det det sämsta 2000 kronors vin du någonsin provat.
Jag tyckte att det var rätt stor skillnad mellan de Jadot GC 2019 som jag testade i september(https://www.finewines.se/threads/louis-jadot-2019-pa-systembolaget.7692/): 2019 Clos de Bèze är ett bra vin, men för 3499 kr är det klart en besvikelse. 2019 Bonnes Mares däremot spelar i en helt annan liga, trots att det är hela 200 kr billigare .Ok, så all den här generaliseringen för 1 flaska du inte uppskattade ?
Ok, så all den här generaliseringen för 1 flaska du inte uppskattade ?
Det beror på årgång. Allting som är gjort innan 08 bör vara utvecklat (05 kan vara undantag). Jadot är känd för att ha mycket ojämn nivå på sina Grand Cru viner (eller hade ojämn nivå kanske) så bli inte besviken om Echezeaux är det det sämsta 2000 kronors vin du någonsin provat.