SV: Det ultimata argumentet för systembolagets utrotning.
vintjej skrev:
Tjena Hej!
Istället för att lurka presenterar jag mig. Jag har jobbat för den stora satan en gång i tiden. Butiken hette vinbutiken och låg på Birger jarlsgatan. Därifrån känner jag den omtalade f d "pingstvännen" bl a.
Inte otippat gillar jag den store satan. Jag gillar tillgängligheten, utbudet och priserna. Visst, ska man köpa primörer och heta nyheter är det ju ett himla meck. Men det är du annars också?
Framför allt gillar jag bredden och kunnandet hos personalen. Jag fasar över att behöva köpa mitt helgvin på ICA t ex. Eller att reklamera det. Tror det skulle vara ytterst svårt faktiskt. Visst har jag favoritaffärer i London och Paris som är väldigt nischade, men dom har inte bredden. Dessutom tycker jag att vid c:a 80 spänn går en magisk gräns. Över den gränsen hittar jag sällan vinerna billigare någon annanstans. MEN, överbevisa mig gärna! Jag har inte riktigt hur det går till om man beställer från en butik utomlands med tull och allt det där. Tipsa mig gärna om bra affärer. Jag behöver köpa upp mig på lite bra Bordeuaxer och champagnger framför allt.
Så, då var det något lugnare (iaf fram tills det att arbetet börjar) så då kan man slänga in en liten kommentar!
Välkommen hit först av allt! Det är alltid kul att se nya människor, och nu har ju hampus fått någon som han kan diskutera arbetsrelaterade frågor med ;D då blir han glad då ingen av oss andra förstår honom.
Tillgängligheten, utbudet, priserna... Vad ska man säga?
I BAS så finns det idag fem vita och sju röda viner över 100 kronor. De röda är i princip uteslutande amarone så utbudet är ju faktiskt ett stort skämt. Även om man ska kunna beställa hem varor med ett kort varsel så är det jag stör mig på faktiskt att vi har några som dikterar vad vi ska få köpa och när vi ska få köpa det. Om man bor utanför en storstad så har du inte en realistisk chans att få tag på ett trevligt vin till helgen om du inte planerar en vecka i förväg, åker in och beställer vinet, väntar på ett SMS och sen åker tillbaka och hämtar upp vinet. Är det definitionen av tillgänglighet?
Utbuded är skamlöst dåligt. Som någon annan sa, tror att det var Larsson, så har Stora Satan det största utbudet av "varans slutsåld, kan finnas i vissa butiker" i världen. På grund av det rigida och byråkratiska systemet så kan och vill man inte fylla på med slutsålda produkter.
En dialog kan gå som följer:
" - Vi har bara beställt 1200 flaskor av det vinet på offerten, då köper vi inte in fler!"
" - Men, för Guds skull människa, de sålde ju slut på en vecka, det finns ju uppenbarligen en efterfrågan!"
" - Det spelar ingen roll, det är inte vårt problem, det blir för jobbigt att hantera."
De viner som alltid finns i systemet är BiB och sunkviner som är stöpta i samma stereotypa form. Allt smakar likadant. Japp, det är Kvalitet före Kvantitet det...
Och angående personalens kompetens. Visst finns det väldigt bra och kompetent personal på systembolaget, speciellt på specialbutikerna, men den stora grå massan är tamejfan människor som hamnade sist i kön när det delades ut kompetens, charm och serviceanda. Bittra, fula och osociala människor som inte har ett intresse i produkten de säljer utöver vad de själva dricker. Genomsyrade av en gruppmentalitet som skriker av "varför ska du köpa det där dyra vinet, varför kan du inte nöja dig med den där boxen som alla andra köper".
Nej, bolaget skulle på alla sätt och vis vinna på en avreglerad marknad. Man skulle vara tvungen att strama upp utbudet (eller satsa på att bara sälja det sunk som de är så stolta över idag till den breda, gråa massan och låta andra spelare ta hand om kvalitén), man skulle vara tvungna att fasa ut de övervintrade dinosaurieliken som förpestar lokalerna med sin brist på intresse och som bara vaggar runt och väntar på pensionen. Och de kommer definitivt att vara tvungna att behandla sina leverantörer på ett människovärdigt sätt då de märker att importörerna så snart det finns andra alternativ kommer att sky dem som pesten.
Angående bra alternativ så har grabbarna grus ovan gett många bra förslag!