This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
El burro grande skrev:Dagens mest intressanta släpp var ju utan tvekan Paul Bara Special Club Rosé 04. Dett fanns några flaskor kvar när jag var inne vid 16:00 på regeringsgatan.
Jag blev rejält överraskad, då jag trodde det skulle vara en av dem som skulle gå åt först i morse.
Nu är det nog inga kvar dock ;D
shorepower skrev:Missa inte släppet den 15 december. Har inte varit så annonserat men då släpps bland annat
1999
Initiale
Substance
Version Orginale
Det är ingen pinot i någon av dem, dock är vintage, substance och VO att rekommendera för torrheten.Per Stade skrev:Måste erkänna att jag aldrig har provat Selosse. Vilken eller vilka av dessa
rekommenderar forumets kunniga medlemmar till en novis med smak för
riktigt torra viner och förtjust i Pinotdrivna champagner?
Ingen då dessa Selosse är BdB. Finns några andra producenter som gör Selosse-liknande viner med pinot inkluderat.Per Stade skrev:Måste erkänna att jag aldrig har provat Selosse. Vilken eller vilka av dessa
rekommenderar forumets kunniga medlemmar till en novis med smak för
riktigt torra viner och förtjust i Pinotdrivna champagner?
shorepower skrev:Ingen då dessa Selosse är BdB. Finns några andra producenter som gör Selosse liknande viner med pinot inkluderat.
Försökte faktiskt beställa den också men kom inte överens med deras webshop.shorepower skrev:Gillar också Paul Déthune Cuvée de l´Ancienne., de kan du köpa från www.drickbart.se
shorepower skrev:edit: Läste inlägget och insåg att jag lät lite sur och grinig. HELT korrekt 8)
Lustigt... Ovan nämnda producent var faktiskt mitt första stopp på min första resa till området. Vi fick inget mottagande alls vill jag minnas, utan lämnades ensamma i ett rum med en flaskpyramid medan personalen samtalade med några ryssar. Jag är osäker nu då det gått ett antal år, men jag har för mig att vi inte köpte något utan drog vidare hyfsat snabbt, lätt oroade över om besöken skulle fortsätta i samma anda. Så här i efterhand inser jag nog att det var det klart sämsta besöket jag gjort, undantaget José Michel där vi möttes av en gammal tant som inte kunde ett ord engelska...shorepower skrev:Förutsätter att det här är Guy Charlemagne och inte Guy Charlemange. De verkar ha bytt leverantör i Sverige från Mouette till Terrific Wines.
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=
Sänkt pris på ett bra vin. Dock från en producent där jag utan diskussion gjort det tråkigaste och mest förödmjukande besöket någonsin. Då jag gör lite reklam för vinet kan jag passa på att ge den negativa sidan också. Bokat besök som slutar med att jag efter 10 minuter: - vilka inkluderar parkering, finna någon som tar emot oss, få en flaska som är öppnad för 2-3 dagar sedan uppställd på ett bord med kommentaren "drick det här då", försök till kommunikation med personalen som efter ställt flaskan på bordet lämnar oss - kör ut bilen från parkeringen. Så de åkte ut från min lista över framtida inköp men jag vet att de gör bra vin och ett antal av er var intresserade, nu är det runt 60 kronor billigare (jag köpte tyvärr en låda till det högre gamla priset)
edit: Läste inlägget och insåg att jag lät lite sur och grinig. HELT korrekt 8)
Var det någon som köpte denna? Jag beställde samma dag de släpptes men kommer inte att få några. Nu är de slutsålda men vad jag förstod på butiken hade ingen av de som beställt fått leverans.CH skrev:Jag orkade aldrig köa idag utan tänkta åka förbi efter jobbet och se om det finns något kvar.
Gjorde en snabbsökning efter Henriot nyss och hittade Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1990 magnum i beställningssortimentet för 1999:- vilket måste klassas som ett bra pris eller?
Någon som provat den?
Verkar konsekvent , tråkigt då man normalt sett i Champagne blir otroligt bra mottagen. Jag tror på engagemang och finns det inte hos personalen så kommer det avspeglas i produkten. Vi får se hur vinet utvecklas i framtiden.Sjödin skrev:Lustigt... Ovan nämnda producent var faktiskt mitt första stopp på min första resa till området. Vi fick inget mottagande alls vill jag minnas, utan lämnades ensamma i ett rum med en flaskpyramid medan personalen samtalade med några ryssar. Jag är osäker nu då det gått ett antal år, men jag har för mig att vi inte köpte något utan drog vidare hyfsat snabbt, lätt oroade över om besöken skulle fortsätta i samma anda. Så här i efterhand inser jag nog att det var det klart sämsta besöket jag gjort, undantaget José Michel där vi möttes av en gammal tant som inte kunde ett ord engelska...
edit: jo, vi köpte nog en eller två flaskor i alla fall, det måste vi ju ha gjort, eftersom jag haft ett par-tre hemma...
Elvis skrev:Välkommen till forumet, christer!
Krug88 skrev:Här köper jag de flesta av mina Bordeauxer och en del skumpa: http://www.farrvintners.com/index.php
Ibland blir det lite härifrån: http://www.frw.co.uk/
När jag ska få hem flaskorna från London kontaktar jag de här: http://www.seabrookexports.com/
Se till att betala in alkoholskatten i förväg bara, ca 16 kronor per flaska.
Information om det hittar du på: http://www.skatteverket.se/skatter/punk ... ml?posid=5
Per Stade skrev:Några inlägg nyligen gjorde mig nyfiken på Léclaparts champagner.
De verkar dock vara svåra att få tag på i Sverige
Hittade en handlare i UK som hade nedanstående prislista:
Brut Cuvée l’Amateur 2005 (Chardonnay) £264 per dozen bottles (75cl) in bond
Brut Cuvée l’Artiste 2004 (Chardonnay) £252 per SIX bottles (75cl) in bond
Brut Cuvée l’Apôtre 2004 (Chardonnay) £282 per SIX bottles (75cl) in bond
Brut Cuvée l’Alchimiste 2005 (Rose) £285 per SIX bottles (75cl) in bond
Coteaux Champenois rouge millésime (Still Pinot Noir) 2006 £282 per dozen bottles (75cl) in bond
Är det en genomsnittlig prisnivå?
Vad rekommenderar ni att jag skall köpa?
Coteaux Champenois rouge låter spännande. Någon som provat?
Om jag fattar saken rätt så betyder "in bond" att skatt och moms inte är betalda. Om jag beställer
till Sverige så skall jag alltså istället för betala engelska skatter betala alkoholskatt (16 per flaska
+ moms på inköpspris + moms på alkoholskatten + moms på frakten här i Sverige?
Eller skall jag betala skatten i England och bara betala alkoholskatten (16 i Sverige?
Någon som vet?
Dessutom skall väl säljaren fylla i något dokument, som skall följa med hela transporten?
Någon som vet hur jag skall göra?
shorepower skrev:Jag brukar bara skicka in dokumentet till skatteverket och sätta in skatten på skattekontot
Per Stade skrev:Tack för svar!
Vilket dokument?
Vilket skattekonto?