SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter
suck... vilket flum. det är uppenbarligen en enmansutredare som fått i uppdrag att producerat nåt som låter bra.
rättvisemärkta viner, finns det? Är det öht relevant? men det är väl som lingon/blåbär/svamp/jordgubbar: importera billig arbetskraft nånstansifrån, ge dem uselt betalt. Kravmärkt kan jag förstå, det handlar om att inte utarma jorden och få en uthållig vinproduktion.
närproducerade viner???? men??? ok.. jag förstår... vi ska slåss om de få buteljer svenska viner som trots statsmaktens motstånd produceras.
"Man ger också lite sämre betyg till hur lätt det är att hitta bra alternativ, om en vara du tänkt köpa inte finns i lager" - hmmm jag undrar hur de tänker här... om amon-ra 2007 är slut (48 buteljer mot 360 förra året ?!?!?!) så inte fan köper jag en flaska Parador för att trösta mig. jag köper inte primärt för att ha till kvällens middag/helgen utan jag köper för att ha tillgång till lite bättre vine som jag vet jag tycker om. att det sen innebär att jag har viner som inte bör drickas förrns om 5-10-15 år, så är det så det är. det är ju inte så att jag enkelt kan köpa en flaska moget, vällagrat "kvalitetsvin" i systembolagsbutiken vid bromma flyg i samband med att jag handlar helgens mat på fredan :-( det kräver planering.
och så gillar jag sammanfattningenpå sidan 9 (blå ruta), litet urval
Genom omvärldsbevakningen ser vi följande mönster och ökad efterfrågan på:
* Alkoholhaltiga produkter som bidrar till mer medvetna dryckesval, såsom artiklar med lägre alkoholhalt och i mindre förpackningar
* Produkter i miljövänliga förpackningar (till exempel vin i påse, PET och övriga pappförpackningar) därför att intresset för CSR-frågorna får större betydelse.
* Bekväma och inspirerande produkter till exempel färdigblandade drinkar och kombipack.
patetiskt (vi vill ha mindre förpackningar så då kör vi vin i 3-literspåsar). och sista punkten visar ju att debatten kring alkoläsk inte lett nån vart.
och det som sälhs absolut mest av är rött vin box >= 3l 0-66,60/liter 37000 kubikmeter. nu blir jag sorgsen igen.
och efter 25 sidor men värmande förvirrande bomullsludd kommer vi till deras presentation av syftet med de olika lanseringarna i alla olika prisklasser, åhh vad de är duktiga och snälla: "profilsortimetet, vitt vin (90-99 kronor), modul T3 - ett sauvignon blanc från sydafrika för att komplettera urspringet med ny stil", eller ännu bättre "profilsortimentet, rosévin (70-...) T1, australien för att premiumisera segmentet"
sedan har vi deras tillfälliga lanseringar: "Calvadossegmentet, profilsortimentet, T2 med tema VÅR" men herre je.. kom igen nu... ska de börja lansera calva som en vårdryck? hur tänkte de där
(det var en retorisk fråga).
och det sorgliga... av alla viner bland de tillfälliga, är det bara 4 (eller 5) som kostar över 200:-.
Men jag vet, svensk alkoholpolitik har inget med rim, reson eller förnuft att göra. den ska inte diskuteras/debatteras kring för då glorifierar man alkoholismen. Om man framför avvikande åsikter så får man genast ett ton ovidkommande material som pekar på at folk dricker på nåt sätt, följt av kommentaren av typen titta här va lyckad vår alkoholpolitik är och va bra bolaget är..
Det problem jag ser med systembolaget är att de produkter som jag är intresserad av att köpa, tar de hem i så små kvantiteter att det är absurt (som sagt 48 flaskor i år mot 360 förra året). De får se upp, snart är det ingen som är intresserad av att köpa systembolagets butiker när det väl är dags att privatisera monopolet... har man ingen egen profil, kan man lika gärna slänga upp bulkviner i hyllan på coop forum direkt.
förresten: var detta OT?
trött,
-sunqan