SV: Dometic CS200VS
Jag betvivlar faktiskt att det är något direkt problem med UV-strålning på en vinkyl. Till att börja med är genomskinligt fönsterglas inte särskilt genomskinligt för UV (det är inte så vanligt att bli solbränd av att sitta i fönstret), sedan är ju de oftast mörka flaskorna också rätt ogenomsläppliga.
Men är det då inget problem med flaskor som står i solljus kan vän av ordning undra? Jo, det är det. Men problemet lär i första hand bestå av uppvärmning, inte av direktverkan av UV. Direkt innanför ett skyltfönster kan det bli rejält varmt. På sommaren längre söderut kan det bli så varmt att viner direkt tar skada av själva uppvärmningen. Dessutom blir det rätt torrt där sådan uppvärmning sker. Dagliga temperaturskillnader, rejäl skillnad mellan dag- och nattemperaturer, torr luft - se där en riktig korkdödande kombination, och så börjar vi få ytterligare oxidationsproblem m.m.! Så köp aldrig någonsin vinflaskor som stått i ett skyltfönster!
Så det är alltså uppvärmningen som solstrålningen orsakar, som du ska vara bekymrad över. Om vinkylen klarar av att hålla temperaturen även vid direkt solbelysning, och luftfuktigheten är OK, tror jag att dina problem begränsar sig till en högre elräkning. Om vinkylen däremot inte klarar av att hålla konstant temperatur, bör du nog flytta på den.
P.S. Om någon känner till fall där viner verkligen tagit skada av UV-strålning trots att temperaturen varit OK och de befunnit sig bakom tre skikt av mer eller mindre UV-absorberande glas (flaska, vinkylsdörr och fönsterglas), är jag nyfiken att veta.