Måste säga att jag tycker det var en bedrövlig värdering i år. Dom ratade mer än 90% av flaskorna på grund av att de hade lite för mörk färg. Inte så konstigt att flaskorna var lite mörka när många av dom var från 60 och 70 talet. Någon här som öppnat en flaska från dessa decennium som inte har varit bärnstensfärgade.
Vissa kunde man förstå när inte nivån var perfekt. Men när flaskor som DP 66 och DR 64 med perfekt nivå inte togs in började man ju undra.
Bara för att nivån är något låg. Är ju detta fortfarande rariteter som folk vill köpa och tycker är intressanta. Vinet i sig självt behöver inte vara dåligt. Låt oss budare avgöra om vi vill köpa flaskorna. Nu går man ju säkert miste om massa spännande flaskor på grund av detta. Vi kan ju se nivån och andra defekter på bilderna och avgör ju själva om vi tycker det är intressant. Jag brukar följa den här guiden när jag lämnar in mina flaskor till auktion.
http://www.systembolaget.se/Tjanster/Dr ... skenivaer/
De få flaskor de ville ta in fick sjukt låg värdering, runt 40% lägre än vid förra värderingen och i bland 50% under billigaste flaskan på wine searcher. Nej detta är möjligen ett ställe där man kan köpa lite flaskor men inte sälja. Sedan när man lägger på alla avgifter och kostnaden för transport tror jag nog att jag avstår och köper via nätet i stället.
Tror jag skall testa Bruun Rasmussen nästa gång så kan man ju kombinera resan med ett besök på Noma och lite spännande vinbutiker.