This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Kanske någon som absolut ville ha båda?https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D023/lots/department/ovriga-roda-viner/sort/highest/search/"1988 Château Musar"
Musar 1988 för ungefär 4200 + avgifter. På magnum eller halvmagnum, välj själv! Är det någon som har läst fel?
Köpte denna https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D023/lots/1170672-1980-veuve-clicquot-vintage-reserve mest för att jag fyller 40 under nästa år, och köpt upp lite flaskor från 1980 som skall poppas snartNågon som köpte något kul?
Köpte dessa helt på chans (unknown storage hehe) https://www.bukowskis.com/sv/auctio...6oe0e9_1MSStAO0OvtB3ov2ZT5fulv4AROOVhnWhsXu_s
Får jag fråga: ni som lagrar på Grappe eller MFW får ni ett intyg om att just en viss flaska har legat hos dem och under vilken tid den har legat där?
Kan förklaringen finnas i en annan tråd?Väldigt dålig aktivitet på månadens auktion. La Tache verkar ha tappat ordentligt bara på ett år. Flera osålda 1996 WC och någon osåld 2008 Cristal. Få köp når upp till utrop. Vad har hänt?
Inget av mina skambud i nivå med reservationspriset gick dock hem (som tur är för julbudgeten), och alla poster jag bjöd på har hittills blivit sålda. Men det är sant att flera av dem gick strax under utropspris.Köpte ingenting, Lite stolt över mig själv. Helt enkelt tagit nästa steg efter insikten att jag var maktlös inför köpbegäret och att mitt liv blivit ohanterligt (framförallt att det inte längre går att komma in i vinkällaren )
Ingen aning faktiskt. Läser inte allt och tyckte att rubriken antydde att det var en lämplig tråd.Kan förklaringen finnas i en annan tråd?
Väldigt dålig aktivitet på månadens auktion. La Tache verkar ha tappat ordentligt bara på ett år. Flera osålda 1996 WC och någon osåld 2008 Cristal. Få köp når upp till utrop. Vad har hänt?
Det känns definitivt som att utbudet har ökat, särskilt DRC. Samtidigt har jag känslan av att Bourgogne-hypen har toppat? En osåld 2009 La Tache såg jag inte komma...Jag tror att det är en kombination av ett antal faktorer. De flaskor du tar upp är troligtvis exceptionella - DRC säljer iofs alltid bra är min uppfattning - och/men att Sverige fortfarande ligger en bit under internationella auktionspriser.
Cristal 08 har nog enbart verklighetsanpassats. Det var ju orimligt- om vi bortser från de som köper för att tvätta pengar - att de skulle värdestegras från 1600 i Sverige till 3500 på sex månader - inte minst eftersom de går att köpa för 2000-2500 på den internationella marknaden.
SirWC 96 har värderingsökats av Bukowskis med ca 100% på två år. De såldes kring 10-13 000 för ett till två år sedan i lådform. Att då lägga upp dem på det dubbla kan nog vara mer än den svenska marknaden var beredd på. Även om jag personligen tycker att de ska ligga där, och att det också matchar internationella priser.
Decemberauktionen är för mig även alltid fyndauktionen - priserna står sig som sämst då - gissar att folk generellt har annat att tänka på - och annat att lägga pengar på.
Sen har det nog även släppts lite extra många, lite extra kostnadsjusterade nya flaskor under Q4 - så kanske marknaden är något mättad för stunden!(?)
Det känns definitivt som att utbudet har ökat, särskilt DRC. Samtidigt har jag känslan av att Bourgogne-hypen har toppat? En osåld 2009 La Tache såg jag inte komma...
Kan så vara, men jag tycker mig se att majoriteten av DRC såldes under utrop. Tror inte jag har sett det tidigare.Som enskild flaska håller jag med - det var en, internationellt sett, synnerligen modest värdering och anmärkningsvärt att den inte blev såld.
Men totalt fanns det 46 poster DRC. 45 av dem blev sålda. Några en bra bit över värdering. Så just flaskan med La Tache 2009 kan nog inte anses som någon trend...
Och - försäljningspriserna i Sverige är fortfarande en bit i underkant av internationella priser... Så ett omvänt scenario, när det gäller en ökad hype - är nog tyvärr mer troligt...
Har utropspriserna ökat?Kan så vara, men jag tycker mig se att majoriteten av DRC såldes under utrop. Tror inte jag har sett det tidigare.
Kan vara så iofs. Har inte superkoll.Har utropspriserna ökat?
Har utropspriserna ökat?
Kan vara så iofs. Har inte superkoll.
Definitivt inte när det gäller Champagne, som i genomsnitt går dyrt i Sverige!Jag tror att det är en kombination av ett antal faktorer. ... Sverige fortfarande ligger en bit under internationella auktionspriser.
Så kan det vara. Inte för WC96 i varje fall. Och inte för de andra producenter jag följer.Definitivt inte när det gäller Champagne, som i genomsnitt går dyrt i Sverige!
Det intressanta är att det finns en stor fluktuation mellan olika producenter. Rent generellt är "allting" dyrare där - så - den som är intresserad köper i Sverige och säljer i Danmark - men sen finns det definitivt producenter som är billigare där.Är det någon här som köpt/sålt på auktion i Danmark? Hur är priserna där?
Köpt på Bruun-Rasmussen. Funkar bra. De lagrar också vinet gratis obegränsad tid tills du kan hämta dem. Priserna brukar vara i nivå med de svenska men har möjligen stigit något i och med den usla SEK kursen. Har en känsla av att de svenska priserna inte gått upp i takt med valutaförändringarna, vilket också bidrar till att de ligger förhållandevis lågt internationellt sett.Är det någon här som köpt/sålt på auktion i Danmark? Hur är priserna där?