This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Sjödin skrev:Okej, nya bud... Planerna är ändrade och nu hoppas jag verkligen på er hjälp.
Tanken var som sagt att bila till Frankrike igen och cruisa runt mellan producenter, vingårdar och butiker medans vi sakta men säkert fyller upp bilen. Nu har vi dock beslutat oss för att skjuta på den här resan en sommar eller två då vår dotter är lite för liten för att tillbringa så mycket tid i bilen som det faktiskt blir.
Men, bilen måste dock ändå fyllas upp, och när vi ändå ska på en tur till södra sverige tänkte jag i alla fall ta en tur över till Tyskland.
Och ja, där har vi problemet... Jag känner till två alkoholkiosker i norra tyskland, Border Shop och Calles... Hos Bordershop finns några roliga viner men champagneutbudet verkar inte vara någon höjdare. Calles vinutbud är väl inte någon hit, men de har lite fler skumpor på lager och en hel del port. Visst, man kan ju svänga förbi dem bägge två i och för sig. Men jag blir tveksam över om deras sortiment är ens värt att åka dit för...
Men finns det verkligen inte någon BRA butik för oss som vill hitta BRA viner och champagner, och som inte är intresserade av JP Chenet i lådor om 24 och billig Carlsberg på pall??
Och, om vi nu plöjer in på någon av gränsbutikerna för att bulka lite bassprit och billigt godis, kan ni tipsa om några kap i deras sortiment som jag kanske missat när jag plöjt deras websidor?
Bra val, väldigt charmigt ställe (ägarinnan är Selosse svärmor!) När i oktober skall du åka?Elvis skrev:Tack för tipsen! Det blev Le Clos Raymi i Epernay. Återkommer med en rapport i oktober!
Elvis skrev:Tack för tipsen! Det blev Le Clos Raymi i Epernay. Återkommer med en rapport i oktober!
magnum skrev:Bra val, väldigt charmigt ställe (ägarinnan är Selosse svärmor!) När i oktober skall du åka?
Det finns ett stort antal mindre Restauranger med bra vinlistor, den som anses som den bästa är www.lesberceaux.com dom har även ett bistro. En som jag gillar är www.latablekobus.comElvis skrev:Vi åker första helgen i oktober (2-5 oktober).
Är det någon som har tips på någon riktigt bra restaurang i Epernay?
Keen skrev:Går det att dricka nog med Krug på en natt för att tjäna in de där pengarna? ;D
Skippa Taittinger iallafall, sjukt trist besök...Moet var inte heller kul.Elvis skrev:Vilka champagnehus bör jag (försöka) besöka? Jag har kontaktat Ruinart, Vilmart, Gosset och Perrier-Jouët, men har bara fått svar av Ruinart och har en visning bokad där. Ruinart ser väldigt lovande ut men jag vill naturligtvis besöka fler. Moët tänkte jag besöka utan att boka, eftersom vi kommer att bo precis i närheten.
Jag har även kontaktat Pol Roger och Krug på vinst och förlust, även om jag vet att de normalt inte tar emot besökare. (Mycket bra implicita odds skulle man säga på pokerspråk. )
Är det någon som har tips om andra som tar emot besökare på ett bra sätt?
EuphoniC skrev:Hur bra eller dåligt klarar man sig på resa i Champagne och besök på vingårdar utan att kunna ett ord Franska?
EuphoniC skrev:Problemställning nummer två, om man bilar runt, hur löser man Champagneintaget vid ev. provning på vingårdarna kontra bilkörningen