Måste först och främst säga att ni alla är mycket skickliga på att få fram substans och känslor i era berättelser. Fick lite gåshud när jag läste om hur vin påverkar alla här, inte bara flashiga flaskor utan viner med symbolik.
Själv har jag en flaska som betyder väldigt mycket för mig. Efter studenten åkte jag till Brighton, England för att vistas där i några månader. Detta var våren 2008. Flickvännen hade gjort slut och helt plötsligt var man tvungen att göra val i livet som man inte behövde göra när man hade tryggheten i att gå i skolan. En våg av identitetskris svepte över mig under min kämpiga tid i England som jag måste säga var det mörkaste tiden i mitt liv (all öl och fotboll kunde inte bota det). Men ur detta mörker växte sig en kärlek som bara har blivit större ju mer tiden har passerat och det är kärleken till vin. I England också av alla ställen i världen.
Väl hemma i Sverige igen var jag så hungrig på information om vin att jag genast började söka information på internet och började planera ett inköp av ett vin som skulle lagras till min 40 årsdag. Jag läste att magnum var bra format att lagra på och mina ögon föll på Bosquet des Papes Chante le Merle från -05. Jag hade hört lovord från pappa angående Chateauneuf du pape så det verkade var bra. Studerande utan jobb var 800 kr riktigt mycket pengar för en flaska vin och mina vänner bara skakade på huvudet när jag stolt visade upp flaskan med den fascinerade etiketten med lärkan och vindruvsklasen.
Jag hade en vision, som jag än idag har, om att jag ska öppna upp det här vinet när jag fyller 40 år. Alla mina närmsta vänner och min familj ska vara med när jag presenterar vinet som det vin jag köpte när jag var 20 år gammal och som var det första ”riktiga” vinet jag köpte. Visst kan jag inte jämföra känslan jag hade när jag köpte denna flaska med känslan jag fick när jag hämtade ut min La Tache 2010, men det skulle ju vara som att jämföra sin första kyss med sitt giftermål.
Värt att tillägga är att jag varken gift mig eller druckit min La Tache så jag kan bara spekulera