This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Eastmannen skrev:Halloj,
Efter en tids läsande vid sidlinjen tar jag nu klivet in och registrerar mig. Inledningsvis vill jag bara börja med att säga att jag nog aldrig stött på ett forum med så trevlig samtalston.
Lite kort om mig. Intresset för livets goda började någon gång under 2006 då jag även gick en kurs i dryckeskunskap i Grythyttan. Intresset svalnade igen efter något år men tändes åter igen denna sommar när jag besökte en spansk bodega. Det trevliga besöket slutade med att jag hade med mig 6st Ribero del Duero - Mauro 2006 i bagaget. Första vinkylen inhandlades kort därefter. Sen har besöken till Regeringsgatan (Passagen) blivit frekvent. Under förra veckan fiskade jag upp 6st Beaune, Premier Cru Theurons 2005 (TS) samt 3st Diebolt-Vallois "Fleur de Passion" 2002. Den sistnämnda har jag visst haft lite tur att fiska upp då den inte ska vara så lätta att få tag på längre. Åtminstone i Sverige. Det var visst en beställning som inte hade hämtats upp. Där har ni det. Startskottet har gått och jag ser fram emot att lära mig en hel del samt få ett och annat tips på framtida inköp.
/Daniel
NonPlusUltra skrev:Några lådor Larmandier-Bernier Crámant Grand Cru Vieilles Vignes 2004 (nr 94506) - (tog tabberas på Regeringsg... )
Även en låda Larmandier-Bernier Terre de Vertus Premier Cru (nr 94498) - och den skall vi börja njuta av redan i kväll!
Drack Clos des Goisses -98 på Champagnedgarna i våras och var väldigt imponerad av det vinet. Har du ngn koll på hur bra -97 är ? Du kanske t.o.m har provat det ?Elvis skrev:Sex flaskor Clos des Goisses 1997 varav en annan medlem här på forumet ska ha tre. Handlade från Aux 4 Couleurs i Frankrike vilka jag varmt kan rekommendera. Lätta att kommunicera med (på engelska!) och väldigt bra förpackade viner.
Det var bra pris på Clos des Goisses 1997 (840 kr/flaska inkl moms) men de har en del annat bra också, till exempel Henriot 1996 för ca 310 kr/flaska (inkl moms).
chambertin skrev:Drack Clos des Goisses -98 på Champagnedgarna i våras och var väldigt imponerad av det vinet. Har du ngn koll på hur bra -97 är ? Du kanske t.o.m har provat det ?
97 är som NonPlusUltra skriver lite mer mogen och öppen än 98an idag.chambertin skrev:Drack Clos des Goisses -98 på Champagnedgarna i våras och var väldigt imponerad av det vinet. Har du ngn koll på hur bra -97 är ? Du kanske t.o.m har provat det ?
chambertin skrev:Drack Clos des Goisses -98 på Champagnedgarna i våras och var väldigt imponerad av det vinet. Har du ngn koll på hur bra -97 är ? Du kanske t.o.m har provat det?
NonPlusUltra skrev:Grattis till inköpet, Elvis - och tack för tipset om Aux 4 Couleurs. Hur tog ni hem dem?
Elvis skrev:Generellt så har jag bestämt mig för att köpa och dricka mer Clos des Goisses - jag har hittills aldrig blivit besviken på den.
Elvis skrev:Aux 4 Couleurs skickade hem dem till mig med en fransk fraktfirma (Geodis Calberson) för 50 Euro inkl moms (försäkring ingick). Idag leverade en budkille hem till dörren efter att ha ringt och frågat om jag var hemma en stund innan. Hade säkert blivit billigare per flaska om vi hade beställt mer - blir säkert en större beställning nästa gång.
Lando skrev:Jag har verkligen varit sämst på att uppdatera under våren/sommaren men här är en del av det som köpts/druckits:
Hade en italienprovning för några vänner och det som dracks var:
1967 Marcarini Barolo Brunate
1975 Il Poggione Brunello di Montalcino
1985 Produttori Barbaresco Barbaresco Ris. Rabajà
1997 Fèlsina Fattoria Chianti Classico Ris. Rancia
2004 Gianni Voerzio Barolo La Serra
2001 Tenuta di Riseccoli Sæculum Toscana IGT
2004 Il Poggione (Proprietá Franceschi) Brunello di Monta
75an Poggione och Barbarescon var sagolika, Gianni Voerzio överaskade mig, har sett en del trist om den, för mycket ek osv, men jag gillade den skarpt! Kul att jämföra Poggione med 29 års skillnad!