SV: Era senaste vininköp.
Krug skrev:
Det kan förklara attityden hos SS Oberstürmbanduppackar fulkvinna som jag talade med på Fältöversten:
Krug (samtidigt som han sträcker sig mot det vidriga): "Ursäkta mig, jag ska bara ta en flaska av husets vidrigaste bubbel."
SS Oberstürmbanduppackar fulkvinna (ser upprörd ut): "Det är inte dåligt!"
Krug (när han vänder sig och går mot kassan): "Jodå, det är det visst det"
SS Oberstürmbanduppackar fulkvinna (ser genuint upprörd ut men talar inte utan blänger)
Man kann nicht kritizieren der Grosse Reich, eller vad det nu heter på tyska.
Minns en liknande konversation jag hade för ett par år sedan med en anställd.
M: Varför kan man inte hitta en bra Bordeaux i butiken?
SS: Det finns ingen efterfrågan på Bordeauxviner, men vi kan ta hem åt dig om du vill.
M(i skämtsam ton): Låter bra det, det är för mycket skräpvin i omlopp!
SS: Ja, hos oss finns inga skräpviner i alla fall.
M: Inte? Hur kan detta komma sig?
SS: Ja, alla Systembolagets viner testas av en panel som sitter inne i stan som borgar för kvaliteten.
M (låtsas ovetande): Det menar du inte? Jag ser att ni har en hel hylla tyskt blask här. Happy Cat i form av en katt, givetvis, en snögubbe som ser ut som en shampooflaska för barn, och den där flaskan minns jag, den smakar champinjonburksspad, och så klassiker som Parador, Vino Blanco och en massa BiB. Kallar ni detta kvalitetsvin eller litar ni till eventuella försäljningsframgångar?
SS: Hör du du, vi är inget vinstdrivet bolag, därför är alla viner av hög kvalitet.
M: Så du rekommenderar alltså t.ex. en Gredos på tetra till sjötungan? Anser du alltså att de här vinerna verkligen är goda?
SS: Eh....eh....nja inte nödvändigtvis men vår provningsgrupp gör det.
M: Vilka består denna grupp av då. Är det verkligen vinentusiaster som rekommenderar oss att dricka Parador, eller har ni tagit dit gänget från parkbänkarna som ser saken i ett annat ljus, nämligen förhållandet mellan procenthalt av alkohol och pris?
SS: Hmmm, ja...du...jag vet faktiskt inte vilka som ingår i den där gruppen.
M: OK. Tack för trevligt samtal. (går)
Så kan det låta en dag hos den store Satan.