Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Extra bra viner för en rimlig slant

Bastardo

Medlem
Greetings from Finland! Jag var där i ofrivillig exil cirka tre månader pga. renovering av husen. :D

Osäkert om det är tillåtet att fråga den här typen av frågor, men jag provar ändå.
Tipsa gärna om bra viner för någorlunda rimlig slant som finns till salu på en vinfirma som heter xtraWine. Helst under 30 euro, men det är okej att berätta även om en aning dyrare viner.
Så klart hittar man inte speciellt goda champagneflaskor så billigt.
Jag lovar personligen vara mycket aktiv på den här tråden, bara det finns med några seriösa vinvänner som kan och vill hjälpa till. Har beställt viner från firman otaliga gånger, så jag är nog bland de mest belevade medlemmar här med sajten och deras utbud.
P.S. Jag besvarar mycket gärna även alla eventuella frågor gällande Alko och deras utbud, prisnivån etc.

jrick

Medlem
Ska det vara rött, vitt, mousserande, kraftigt, lätt, fruktigt osv? Jag skulle slå ett slag för Chianti från San Giusto Rentenanno, Riecine och Castello dei Rampolla. Men de har ju väldigt mycket saker där så lite riktning vad som önskas skulle göra det lättare att föreslå mer saker.

Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Ska det vara rött, vitt, mousserande, kraftigt, lätt, fruktigt osv? Jag skulle slå ett slag för Chianti från San Giusto Rentenanno, Riecine och Castello dei Rampolla. Men de har ju väldigt mycket saker där så lite riktning vad som önskas skulle göra det lättare att föreslå mer saker.
Sorry! Tänkte inte på sånt. Det går bra med vitt, rött, rosé, mousserande etc. Nästan alla möjliga typer av viner, bara det är högklassigt med tanke på priset.
Stilmässigt kanske mest rätt så eleganta och harmoniska viner som det bara går. Inga kraftpaket eller väldigt sträva och tanninrika viner.
Jag kan flika in lite med sådana viner som jag har funnit vara av oerhört bra kvalitet.

Jag är oerhört förtjust i vita viner från Alsace. Gärna med gnutta restsocker i sig. Jag kan rekommendera speciellt viner från Domaine André Lorentz. Speciellt det här vinet med så kort och koncist namn: Domaine André Lorentz Alsace Pinot Gris Grand Cru Kirchberg de Barr Clos Zisser Monopole.
Tyska viner ser ut att vara för dyra just här, men annars finns det godbitar nästan hur mycket som helst, om man har tid att söka lite.
Och bredare filtreringsmöjligheter har jag aldrig sett någon annanstans. Men man bör vara lite försiktig med poängdelning av själva sajten … Det ser inte ut att stämma så bra med ’verkligheten’ alla gånger. :)

Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag har inte provat Castilla, men jag kan inte tänka mig annat än att det är smarrigt.
Tack för tipset, Wintermute! Du är en riktig vän och oerhört duktig, vad gäller viner. 😌
Det finns så många goda viner, att jag skulle lätt kunna spendera hela veckopeng bara för att beställa en rejäl radda viner därifrån när som helst. ;) Men jag brukar nöja mig med att köpa bara 12 flaskor åt gången, om jag inte tar med någon vinvän. Och det är skönast att beställa bara i egen regi, då har man full kontroll över hela proceduren.
P.S. Jag ska försöka att bunta ihop även en skön samling en aning ’billigare’ roséviner, för sommaren är kort. Med sallad och lite enklare förtäring behöver man inte köpa några världsmästarviner … :p

Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Så här kan det se ut när man klickar in sin beställning på XW. Kika gärna lite närmare på dessa viner, de kostar inte multum men duger väl till vardagen. Alla flaskorna behöver inte vara några världsmästarviner, speciellt inte på sommaren och när man är ledig och vistas ofta ute i naturen. I alla fall jag vill ha lite mångfald i min lilla vinsamlingen och jag köper aldrig vin för att lagras speciellt länge utan det mesta går till i relativt närliggande konsumtion och bersåviner passar extra bra att njuta av till exempel på en picknick eller i båten.
Jag dricker vin nästan varje dag, men bara relativt små mängder för att njuta av tillsammans med mat. Ägg är nästan en av få maträtter där inte något vin verkar passa så bra ihop med, men jag tar gärna emot tips även om sådana viner, i fall dem finns.

Attachments

• Skärmavbild 2024-07-22 kl. 08.45.43.png
    Skärmavbild 2024-07-22 kl. 08.45.43.png
    106,8 KB · Visningar: 105
Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Nuvarande speditör är DHL, som har mycket bra renommé, vad jag vet.
Kursen senast var ungefär 11,74 kr för en euro, vilket vi vanliga dödliga inte kan göra någonting.
Det är bara att jämföra priser med andra källor och köpa från en affär där vinet är billigast, men för mig personligen är kvalitet i allting oerhört mycket viktigare än om frakten kostar några sekiner extra. So what. Och om man har tid att leta efter vin, så hittar man alltid riktigt goda viner för ett bra internationellt pris. Kika gärna på deras champagneutbud. Inte så illa pinkat alls. :cool:

Toppen