Ju mer du dricker tror jag du kommer till en liknande slutsats som denna:
Ett riktigt bra vin som är kommersiellt etablerat kommer alltid kost skjortan, även då de regelbundet åstadkommer 89-poängare.
Ett riktigt bra vin som är en nykomling är alltid prismässigt tillgängliga i början. Och de blir snart prismässigt otillgängliga för oss vanliga dödliga. Bra tidsmässigt närliggande exempel är:
- Tignanello
- Paleo Rosso
- Pintia
- Chateau Pontet Canet
- ...och hundra andra!
Vad är tre stjärnor på restauranger?
Vi har tagit med oss ett stort gäng japanbesökare till Den och L'Effervescense i Tokyo. Detta var under den tid medan de hade noll eller 1 stjärna. Nu är båda ERKÄNDA som två av världens bästa restauranger. Med prislappar därtill. Men, de är inte bättre än vad de var i starten. Ambitionen var samma då som den är nu.
Först till festen: YEY!
Sen till festen: AAJJJ! (i plånboken)
Samma med Nugnes, Schaäefer och många fler. Typ (följande förslag är
AI-genererade utifrån vad som är extrem kvalitet för vad som sannolikt blir extremt dyrt inom en nära framtid. Inget har jag druckit, men
ALLA blir jag sugen på!!!):
1. Vino di Anna (Etna, Sicily, Italy)
Winemaker: Anna Martens (originally from Australia)
- Old Nerello Mascalese vines on Etna’s black lava slopes.
- Already known in natural wine circles — prices are still sane.
- Burgundy-level minerality and haunting aromatics.
2. Thibaud Boudignon – Reds (Anjou, Loire, France)
- Mostly famous for his whites — but his Cabernet Franc reds are quietly gaining cult status.
- Micro-production, laser focus, and a Burgundy-esque take on Loire reds.
- If Côt or Cab Franc ever goes full blue-chip, he’ll be the Clos Rougeard of the future.
3. Savage Wines (Duncan Savage, South Africa)
Region: Western Cape, South Africa
- Former Cape Point Vineyards winemaker now making precise, haunting Syrah and Cinsault-based reds.
- Stylistically in line with Northern Rhône but uniquely South African.
- Very limited. Already on savvy collectors’ radar.
4. Matthiasson (California, USA) Kanske inte att jag fn vill supporta Trumpland...
- Not “new” in Napa, but still massively undervalued.
- Makes restrained, elegant reds — a counterweight to jammy Napa Cabs.
- His Refosco and Merlot are already adored by sommeliers who hate Napa clichés.
5. Emilio Valerio / Bodega Tandem (Navarra, Spain)
- Biodynamic pioneer reviving Navarra’s potential with Garnacha and Tempranillo blends.
- Deep mineral energy from limestone terroir.
- Still affordable, but Navarra’s slow-burning comeback is real.
6. Cedric Bouchard (Yes – he makes still Pinot too!) – Aube, France
- World-famous for Champagne, but… he’s quietly experimenting with still Pinot Noir.
- The tiny quantities and sky-high reputation guarantee a surge in value once the word spreads.
- Think Domaine Leroy-level madness in a few years.
7. Algueira (Ribeira Sacra, Galicia, Spain)
- God-level Mencía from vertiginous, preposterously steep slopes.
- Their top reds show age-worthiness and finesse that rival Barolo.
- Ribeira Sacra is the next Priorat in terms of price trajectory.
8. Domaine des Miroirs (Jura, France – reds too!)
Kenjiro Kagami’s wines are already cult, but...
- His Trousseau and Poulsard reds are impossibly rare and still not yet $1,000 bottles.
- Think Jayer-style hysteria but Japanese-meets-Jura elegance.
9. Grosgrain Vineyards (Walla Walla, Washington, USA)
- Gorgeous Syrah, Grenache, and Sangiovese from a newcomer that hates over-extraction.
- Texture and aromatics more in line with Cru Rhône or Etna.
- Washington’s next superstar — blink and they’ll be triple the price.
10. Fabien Jouves (Cahors, France)
- Yes — Malbec, but forget Argentina.
- He’s reviving Cahors with natural, terroir-driven expressions that blow past rustic stereotypes.
- His cuvées like “You Fuck My Wine?” already hint at his cult aspirations. Burgundy collectors are sniffing.
Fö vill jag säga att jag är mycket glad åt hur bra resultat min prompt åstadkom.