Elvis
Medlem
Håller på att läsa ikapp lite här på forumet och vill bara instämma i alla hyllningar. Bra arbete av @vintomas och bra intervju med @Anders Landström!
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Håller på att läsa ikapp lite här på forumet och vill bara instämma i alla hyllningar. Bra arbete av @vintomas och bra intervju med @Anders Landström!
Vi kan bara hoppas och drömma i Sverige. Lär inte vara ett initiativ från regeringen dock som slopar monopolet i Sverigeintressant artikel på BK Wines som gäller British Columbia i Kanada
http://www.bkwine.com/sv/nyheter/alkoholforsaljning-tillaten-livsmedelsbutiker-april-2015/
http://www.cbc.ca/news/canada/briti...in-grocery-stores-from-april-1-2015-1.2840986
sen analysera villkorna
Det som hände 2014, som DI-artikeln missar, är att alkoholskatten 2014 höjdes för första gången på rätt många år, med en särskilt stor höjning (7%) på vin och öl i en situation med obefintlig inflation. I år har vi fått en ännu större höjning (9%), så man får väl anta att Systembolagets marknadsandel kommer att sjunka ytterligare. Det är ju helt upp till våra kära politiker att bestämma sig för vilken marknadsandel SB ska ha.Edit: Något har påbörjats under 2014, jag ser inget annat att Systembolaget och hantlangarna känner sig som ett trängt rovdjur den börjar slåss för livet kosta vad det kostar vill.
Mycket märklig artikel hos IOGT-NTO:s tidning Accent
http://www.accentmagasin.se/politik/efter-iogt-ntos-anmalan-farre-erbjuder-hemleverans-av-vin/
Var har dom fått det här ifrån? Snabb koll visar att åtminstone också Xwine och Franska Vinlistan ordnar transport åt kunden (Jag kollade inga fler). Kan det vara så att man vill få det att verka som att man har "rätt" och att branschen nu drar sig tillbaka eftersom man förstår att det man gör är (åtminstone snart) "olagligt". Undrar om man har något alls exempel på företag som faktiskt redan nu ar ändrat sina rutiner i linje med utredningens förslag, det skulle ju vara mycket märkligt isåfall...
Det är inte så att du köper päroncider och står och frenetiskt messar och samtidigt fnissar när du står i kön?Vad tjafsar de om då? Som de klämkäckt avslutar med ett snett leende och "ta det som en komplimang"?
Men seriöst, jag fyllde alltså 40 (!!!!) för ett par månader sedan och har bara nu efter nyår visat legitimation FYRA gånger!
Okej, jag kanske är skitsnygg och ser förjäkla ung och fräsch ut (ironi), men hur kan FYRA kassörskor misstänka att jag helt seriöst skulle vara 20 år yngre än vad jag är?? Vore jag 25-30, fine...det hade känts okej. Men nu blir det bara löjligt.
När man aldrig handlar annat än när man har en beställning att hämta så ligger det nog inte så nära tillhands att fråga om leg för ett antal flaskor vin med ett snittpris på 300:- heller...I mitt fall så känner alla jag handlar av igen mig då jag är stammis på mitt bolag.
Hade gillat att få visa leg...
En flaska Explorer kostar dock ca 200 kr, så du ligger 50 % över alkisnivån.När man aldrig handlar annat än när man har en beställning att hämta så ligger det nog inte så nära tillhands att fråga om leg för ett antal flaskor vin med ett snittpris på 300:- heller...