This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Pomerol skrev:De verkade inte ha riktigt koll på något. Kollade in whiskysidan som var lika bedrövlig. "Eller varför inte välja en grainwhisky som är gjord av majs, en maltwhisky som är gjord av korn och en blended whisky som är en kombination av dessa." En blended består ju av whisky gjord på malt men som dels är kolonndestillerad och dels är destillerad i enkelpanna.
Öhman skrev:En blended whisky görs på grainwhisky (kolonndestillerad ocoh ofta ett par tre olika sorter) och maltwhisky(enkelpannedestillerad och upp till 50 sorter).
Pomerol skrev:Ja, och varje sort är gjord på mältat korn och inte majs.
Öhman skrev:Grainwhisky är inte gjord på malt. Den är gjord på billigast möjliga råvara vilket oftast är majs.
Pomerol skrev:Du lät oförskämt säker på din sak och lika oförskämt hade du efter en dubbelkoll rätt även denna gång. Irreterande men samtidigt kul att få whiskykunskaperna uppdaterade.
Öhman skrev:Oförskämt nöjd är jag också. ;D
Darth Angelus skrev:Jag gillar speciellt den här formuleringen...l
"Till förrätten och desserten brukar en söt champagne passa bäst, exempelvis druvan chardonnay."
Hehe. Att en champagne är gjord på (enbart?) chardonnay säger inget särskilt om hur söt eller torr den är, men det tror jag nog alla här på forumet vet.
Hehe, ja!Elvis skrev:Ja, en av många komiska formuleringar. Det låter onekligen som om han tror att chardonnay är exempel på en "söt druva".