Känner annars igen mig i mycket av ovanstående. För mig är den grundläggande drivkraften naturligtvis intresse. Det finns också en ambition att ha en ”komplett” vinkällare såtillvida att de flesta klassiska regioner/druvor/stilar ska vara representerade så att det alltid finns en bra matchning till olika maträtter och tillfällen. Detta, kombinerat med en tidshorisont på 30+ år gör att antalet flaskor och pengar nedlagda börjar bli ett problem. Dessutom finns hos mig ett ganska stort inslag av FOMO och ”good deal” beteende, såtillvida att jag har svårt att tacka nej till ett bra erbjudande och ofta tänker att det är bäst att köpa nu då det kan bli svårt/dyrt att få tag på vinet i fråga senare.
Jag har faktiskt gått i terapi för mitt köpbeteende. Det hjälpte lite, men inte helt. Det jag fick med mig var dels större insikt i mina drivkrafter och dels några strategier för att undvika oplanerade spontanköp. Jag köper fortfarande en del men känner att jag större kontroll, vilket också gör att jag i slutändan får en bättre vinkällare.