Poussard
Medlem
Det är väl alltid kronkapsyl före degorgering så jag ser inget hinder att det skulle kunna vara det även efter.Skulle kronkapsyl på skumpaflaska funka?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Det är väl alltid kronkapsyl före degorgering så jag ser inget hinder att det skulle kunna vara det även efter.Skulle kronkapsyl på skumpaflaska funka?
Nej. Inte helt ovanligt med kork även under flaskjäsningen. Men ditt argument blir inte svagare för det.Det är väl alltid kronkapsyl före degorgering så jag ser inget hinder att det skulle kunna vara det även efter.
Nej. Inte helt ovanligt med kork även under flaskjäsningen. Men ditt argument blir inte svagare för det.
Själv föredrar jag rengjorda TCA-fria korkar före kapsyler eller skruvkork.
Har du provat bubbel från champagne med kronkapsyl? Trodde inte det fanns?
Har du provat bubbel från champagne med kronkapsyl? Trodde inte det fanns?
De flesta bubbelflaskor innan degorgering ligger alltid med kapsyl. Har ett litet klipp från när vi var nere i Champagne förra hösten för de som vill se hur de blir när man deggar förhand istället för maskin, då får ni även se smällen en liten kapsyl får. Gick inte att ladda upp här så skapade en Youtube film iställetHar aldrig sett champagne med kronkapsyl men väl både tyskt och italienskt bubbel. Inga problem där.
Nej det finns inte (skruvkork finns på piccoloflaskor). Jag menade bara att jag alltid föredrar rengjord kork som förslutning oavsett vin.Har du provat bubbel från champagne med kronkapsyl? Trodde inte det fanns?
Appropå kronkapsyl på mousserande finns det ju italiensk col fondo där flaskan inte degorgerats utan ligger kvar på jästfällningen. Rätt kul dryck, som jag förstått det var det så man sålde prosecco förr i tiden innan man kom på den billigare ståltanksmetoden:
...och är ni inte nöjda med kork så testa burk?
Förmodligen klart under 1% av produktionen, men svagt ökande. Det är nog lätt att tro att det är vanligare än vad det är, eftersom fenomenet får uppmärksamhet bland champagnenördar och några fler flaskor avsedda som "sena releaser" har börjat gå över till kork.Inte helt ovanligt med kork även under flaskjäsningen.
Ja!Lagrar ni vin med skruvkapsyl?
Lagrar ni vin med skruvkapsyl?
Ja, men jag har mina flaskor med skruvkork stående på hylla eller i lådor.
Vilket är ditt äldsta lagrade kapsylvin?Ja, men jag har mina flaskor med skruvkork stående på hylla eller i lådor.
Har bara från en producent Kumeu River, Coddington, Mate´s & Hunting Hill 2007.Vilket är ditt äldsta lagrade kapsylvin?
Ca. 10 år, österrikisk riesling. Funkar hur fint som helst.Vilket är ditt äldsta lagrade kapsylvin?
Absolut!Lagrar ni vin med skruvkapsyl?
Peter Lehamn Riesling Reserve 2001 - jättegod när jag drack den 2019, har en flaska kvar.Vilket är ditt äldsta lagrade kapsylvin?
Finns det någon nackdel med skruvkapsyl?
Vad jag förstår är det stående som gäller.När det kommer till lagring av kapsylviner, är det stående som gäller? Spelar det någon roll?