Är i sig inte så orolig över att det utlysts extraval men just nu så verkar det stora problemet vara ledarskap. Alliansen förlorade sin ledare, Fredrik Reinfeldt som i princip abdikerade och lämnade ett stort hålrum efter sig med fyra partier som nu ska positionera sig för nästa steg. Även om jag tycker att Anna Kinberg Batra gör ett bra jobb så har hon inte formellt ansvaret och det lämnar frågetecken. Jag är förvånad över att inte Reinfeldt fått mer kritik än han fått.
Socialdemokraterna som i och med Stefan Löfven infört ett slags kollektivt ledarskap har totalt havererat. Det är ett parti som är van vid en ledare, en ledare som tar tydliga beslut och som driver sin linje med järnhand. Effekten är att man drivit in i politik som är mer Miljöpartiets än något annat. Löfvens oförmåga/brist på mandat att leda lyser igenom i varje diskussion då han inte vågar stå för något.
Så med otydlighet i ledarskap kommer inga överenskommelser ske utan positionerna kommer fortsatt vara låsta. Det är ingen som vågar ta risken att ta första steget.
Kanske kan ett extraval ge tydligare mandat till någon/några. Inte i form av valresultat utan i form av att någon stiger fram och tar taktpinnen. Det är det som krävs mer än något annat.
Kommer för övrigt inte att ändra min röst i ett extraval.