Per Stade
Lege artis
En intressant fråga som har lite mer djup än bara själva fotograferandet (eller icke). Jag är själv kluven, betydligt mer numera än tidigare. Tidigare var jag en stenhård motståndare till allt annat än minimalt fotograferande av omvärlden.
Å ena sidan finns en existentiell fråga om vid vilket ögonblick man slutar uppleva och övergår till att passivt dokumentera. När blir metadatat viktigare än innehållet (upplevelsen)? Det mest surrealistiska är när man efter ett par timmar i kö äntligen kommer fram till Mona Lisa och så märker man att alla runt omkring börjar fotografera hej vilt. Öhhh... om det var foton av Mona Lisa ni ville ha, var det verkligen värt besväret? Är inte själva grejen att stå några minuter tyst och begrunda det man har framför sig?
Å andra sidan, med stigande ålder, har jag börjat inse att det är ganska trevligt med förstärkta minnesbilder av vissa saker som man inte lätt hittar på google eller i andra arkiv. Mat är ju flyktigt, också. Man kan inte uppleva samma sak igen eller komma tillbaka och prova exakt samma igen. Minnesupplevelsen kan förstärkas på ett mycket positivt sätt av ett foto.
Min egna slutsats är att det är acceptabelt med en kamera på restaurang, men aldrig om det stör omgivningen (blixt och tramsande och poseringar och plutande munnar och upptryckta bystar). Jag tillåter mig numera en mycket snabb disktret rörelse som omgivningen knappt märker där jag tar en bild och sen smyger ned mobilen/kameran. Civiliserat och diskret är ledorden. Och i sammanhanget är min minimala rörelse betydligt mer sansad än de förbannade grottmänniskor som sitter och babblar i telefon eller surfar på nätet medan maten står på bordet.
Du har väl slagit huvudet på spiken. En kamera, eller en mobiltelefon, fungerar som en skärm eller glasskiva mot verkligheten. Det kan ju vara en förklaring till varför många fotograferar olycksplatser,
(Ang Mattias anticensurcredo "Vi fotar så mycket vi vill" antar jag att det då också måste gälla ofoget fotografering av olycksoffer...)
@Hans Artberg , det är för att skydda sig mot den obehagliga upplevelsen.
Men tillbaka till min tidigare fråga som du har undvikit att svara på:
När jag likställer mobilmissbrukarnas beteenden med offentlig urinering (som är förbjuden) döms jag som censurivrare.
Ser du inte ditt logiska felslut?
Först likställer du mobilmissbruk med något, som är förbjudet och vill alltså förbjuda mobilmissbruk. Sedan vill du hävda att du är oskyldigt dömd "som censurivrare".