Mattias Schyberg
Administratör
Men vi kanske inte skall glida in alltför mycket i en terroir- kontra vinmakardiskussion trots allt.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Jag är med på din ståndpunkt och delar denna, låt oss kort och gott kalla det för balans!Jag menar bara så här: om vi utgår ifrån att en trend blir mot mer "balanserade" viner så tror jag att terroir kommer bli tydligare.
Om du tar en Cab från Coonawarra, Pauillac, Oakville, och Bolgheri och maximerar "hang time", kör en fyrdubbel malo, 200% rostad Limousin, och skrämmer upp härligheten till 15% så kommer de smaka mycket mer lika än om du låter växtplatserna bestämma mer normal alkoholhalt och du tar det lugnare med processandet. Då kommer vi känna de skillnader som vi älskar.
(Och sen kanske andra områden kan inse att Bdx-blandningar inte funkar överallt och sluta upp med det tramset. I'm looking at you, Mendoza!! And you, Navarra!!...etc)
Jag tror att antalet lågprisdrickare kommer at vara ganska konstant enligt klassisk normalfördelning även i framtiden, en kraftig ökning kan dock tillfälligt dra normalfördelningen neråt innan dessa nya vindrickare upptäcker kvaliteterna i bättre vin. I slutändan borde det handla om samma procentuella fördelning som idag, tror jag.Från en inom vinvärlden novis har jag ändock åsikter kring framtiden för vinet. Jag tror det tar samma väg som allt annat, dvs att bulk, och dålig kvalitée kommer ta allt större andelar, på bekostnad av högre kvalité, i alla delar av världen man kan kalla marknadsekonomier. (Nu kliver jag ut på tunn is) Likt Ullared och Walmart där affärsidén är att "fattiga stackare" skall få känna sig rika och verkligen shoppa mycket, och många gånger av sämre kvalité, tror jag detsamma sker med vinet. Man föredrar 3 liter framför 75 cl. Å det kostar ju samma !!
Det finns väl restauranger med vinlista som består av "tres litros vinofino"...typ?
Joo, men andelen skitvin ökar... tror jag..
Skönt med lite cynism!
Men tror du inte att folk med stålar kommer dra i en motsatt riktning?
Det säljs ju fler BMW, Audi och MB än någonsin. Det totala värdet och volym på mellanklassviner kan väl också öka kraftigt?
Bulkvin går väl att göra på många ställen i världen. Bra viner kräver… terroir. Har Kina det? Mycket möjligt.Vad tyder på att detta inte kommer att ske i vinvärlden, finns det uppenbara hinder såsom dåliga förutsättningar eller liknande?
.
Jag är tämligen säker på att Kina har ett klimat, en jordmån, typografi och övriga komponenter. Hur bra dessa är beror nog på vad man önskar åstadkomma och vilka druvor man önskar använda samt var i landet man odlar, men magi lär inte krävas för att kunna odla vindruvor av god kvalitet.Bulkvin går väl att göra på många ställen i världen. Bra viner kräver… terroir. Har Kina det? Mycket möjligt.
Och därför skulle jag mena att det är inte nästa trend utan nuvarande trend. Antitesen till parkeriseringens tes, för att köra vidare på den marxistiska analysen. Här har vi till exempel det första man ser på hemsidan för ungefär alla ambitiösa vinerier:Alla vinmakare av rang, världen över, säger att ju mer de lär sig om deras växtplatser desto mer utvecklar de sina viner. I princip alla säger att deras viner görs i vingården, inte i tanken, fatet, eller i källaren.
Det är bara att gratulera till ett bra inlägg, du formulerar mina ännu inte födda tankar alldeles utmärkt.Och därför skulle jag mena att det är inte nästa trend utan nuvarande trend. Antitesen till parkeriseringens tes, för att köra vidare på den marxistiska analysen. Här har vi till exempel det första man ser på hemsidan för ungefär alla ambitiösa vinerier:
Here at ${winery_name}, we focus on varietals that work in perfect harmony with the unique microclimates and soil types of our vineyards, for a maximum expression of terroir. Our goals is to make elegant, balanced wines with a true sense of place.
(För bonuspoäng, formulera på franska och/eller lägg in all text i en pixlig JPG eller geggig Flash.)
OK, jag raljerar för underhållningsvärde, men finns det någon vinmakare som orerar om hur mycket ek, malo, övermogna druvor och vinsyra hen använder för att få allt att smaka så mycket som möjligt? Elegans och terroir har blivit litegrann som när kockar/restauranger pratar om närodlat, säsongsbetonat och allmänt "äkta vara"/"från grunden"/"med kärlek" etc. "Alla" pratar om det, men långt ifrån alla gör det på riktigt (eller försöker ens) och än färre lyckas, men icke desto mindre är det det förhärskande idealet, det som får läpparnas bekännelse. Har varit på diverse vinprovningar där man saker nåt i stil med "det här vinet har lite fetare munkänsla eftersom det är en väldigt lerig jordmån i vingården... *host host* och för att accentuera terroiren jäser vi druvorna i 50% ny ek *host host*". Klingar falskt i mina öron, och känns onödigt om det ändå är ett bra vin.
TL;DR - kommer det komma en trend då vinmakarna faktiskt vågar säga att "om vi inte låter det här vinet få en rejäl jävla omgång ek kommer det bara vara tjurigt och grinigt och inte leva upp till sin sanna potential"? "Natur och hantverk i ljuv harmoni", eller liknande?
Från en inom vinvärlden novis har jag ändock åsikter kring framtiden för vinet. Jag tror det tar samma väg som allt annat, dvs att bulk, och dålig kvalitée kommer ta allt större andelar, på bekostnad av högre kvalité, i alla delar av världen man kan kalla marknadsekonomier. (Nu kliver jag ut på tunn is) Likt Ullared och Walmart där affärsidén är att "fattiga stackare" skall få känna sig rika och verkligen shoppa mycket, och många gånger av sämre kvalité, tror jag detsamma sker med vinet. Man föredrar 3 liter framför 75 cl. Å det kostar ju samma !!
Det finns väl restauranger med vinlista som består av "tres litros vinofino"...typ?
Och därför skulle jag mena att det är inte nästa trend utan nuvarande trend.
Det är kanske så enkelt att de länder som traditionellt har producerat massiva parkerviner så sakteliga börjar närma sig mitten och de som har förespråkat det motsatta gör likadant. Tillsammans hamnar de slutligen i syntes (nytt favoritord ). Frågan är då om vi om några år kommer att sakna fruktbomberna och de anorektiska vinerna och att cykeln upprepar sig igen? Bäst hade ju varit om alla tre fick leva sida vid sida utan att behöva stigmatiseras eller hyllas, vilket skulle innebära maximerad variation för oss vinnördar. Är det bara jag som kan uppskatta alla tre stilar beroende på tillfälle och humör?Njaooo… vi har ännu inte sett alkoholhalterna går ned till naturliga nivåer i premiumklassen (den som driver trenderna). Som Paul Draper brukar säga, när Monte Bello '71 numera krossar allt motstånd i alla sentida Judgement of Paris, vinet buteljerades med 12,2% ABV.
Mycket är som du säger läpparnas bekännelse bland vinmakare. Och, ergo, det är först när det har slagit igenom i praktiken som vi kan tala om nuvarande trend.
Men, mycket händer, mycket är på gång. Australien, Chile: håller tillbaka hang time, planterar högre upp, håller tillbaka eken. Vågar låta bli malo. Vågar lita på….jordmånen
Absolut inte. Det man, eller i alla fall jag, vill ha är ju ha ursprungstypiska viner. På "golvet" i dalen i Barossa så betyder det svulstiga Shiraz'er, i Baja California betyder det feta Petit Sirah, i Toro betyder det bredbenta Tempranillo. Men, märk väl, alla dessa har riktigt heta kontinentalklimat.Är det bara jag som kan uppskatta alla tre stilar beroende på tillfälle och humör?
Läst artikeln och gillar att han uttrycker sin personliga smak när det gäller vin. Lika mycket värd som din och min.Läs denna tänkvärda artikel från Oz Clarke:
http://www.wine-searcher.com/m/2013/12/what-to-drink-in-2014-with-oz-clarke