Nu när jag hamnat i lugn och ro ute på havet igen tänkte jag att det var dags att skriva lite om mina intryck från dessa i mitt fall två mycket intensiva dagar.
Kanske borde jag ha 10 olika producenthattar på mig när jag skriver inlägget eftersom jag faktiskt var en del av arbetsstyrkan på provningen men ni som känner mig vet att jag brinner för dessa småodlare och knappast skulle skriva om det om jag inte gillade det.
Får väl börja med att säga att så här i backspegeln var det bästa som kunde hända att bli sjanghaijad som volontärarbetare åt FVL eftersom jag i sista sekunden även fick halka in på ett bananskal och äta middag med alla producenterna.
Ett trevligt mingel där alla odlare hade tagit med sig en magnum ur sina privata källare att bjuda på till middagen och där alla vinmakarna höll en liten kort presentation av sin flaska och varför de tagit med just den.
Föst ut var dock en
Comtes 2006 på magnum som trots barnarovet var otroligt insmickrande, därefter kom en
Mailly 1996, Marguet 1995, Legras 1995, Dethune L'ancienne 2007 och en
Selosse 2002, allt på magnum utom L'ancienne som inte görs i det formatet (än).
Sedan var det några viner till på magnum som jag missade att memorera, jag hade istället fullt upp med att njuta tryffelmenyn som serverades och konversera med alla runt bordet så jag brydde mig inte så mycket om att dokumentera alla flaskor som swishade förbi.
Mest öppen och trevlig att dricka nu var faktiskt L'ancienne som imponerade stort och det är inte att säga lite i den uppställningen.
Hur som helst, efter middagen var det fortsatt mingel och Pascal Doquet visade sig vara en fena till musiker och underhöll på både gitarr och piano.
Fick dock ge mig i hyfsad tid innan det blev allt för galet då jag insåg att morgondagen skulle bli tuff.
När jag stod och väntade på taxin hem tänkte jag att jag inte hade blivit förvånad om det knallade förbi en flock enhörningar på gatan, vilken ynnest att få vara med på en sån här "once in a lifetime" middag med så många sköna producenter vid samma bord.
Mycket riktigt sprang jag mest runt hela nästa dag som en yr höna men hann få mig en liten slurk här och var tills jag hunnit prova det mesta.
Det roligaste får jag nog säga var att nivån var så löjligt hög över hela linjen, alla producenter som var där har ju kvalitetsviner som jag gärna dricker alla dagar i veckan.
Det var dock en del som stack ut en gnutta extra;
Chartogne Taillet gör fantastiska viner och för första gången fick jag chans att prova hans vingårdsbetecknade flaskor som var helt magiska, synd att de bara säljs till restauranger.
Paul Dethune har helt klart bäst vardagschampagner till rimligt pris och deras standard BDN är verkligen jättebra.
Vilmart var föremål för en hel del diskussion bland provarna och ganska många var överens om att de backat lite från den tidigare smått bombastiska eken och hittat ett litet subtilare uttryck där eken är bättre integrerad och jag kan inte annat än att hålla med.
Liksom
@Elvis så föll jag för deras
2011 Grand Celliers men självklart också får
2010 Grand Celliers Rubis!
-Okej, Rubis är inga finstämda grejer utan här har vi frukt i massor och extra mycket allt och den håller inte igen det minsta och jag gillar det, bara blås på liksom!
För övrigt en av de första champagner jag föll för när jag trillade ner i skumpaträsket och fortfarande en av mina absoluta favoriter.
Jerome Legras första egna vin, och deras första på ek var som nämnt tidigare också löjligt bra och några flaskor
2012 Les Silions hade jag gärna roffat år mig. Jerome pratade om att Sverige nog skulle få den största allokeringen efter Tyskland och det får vi nog alla ta som en komplimang då samtliga producenter verkade mycket imponerade av intresset och kunnandet bland provarna.
Jag stod ju även en stund som stand in för
Fabrice Poullon då hans flyg landade sent och sist jag provade hans grejer på plats i Champagne var det framförallt hans
solera 97-10 som charmade mig fullständigt men även hans andra viner är ju riktigt bra. Hög kvalitet men en försvinnande liten produktion så det är kul att hans viner nu finns tillgängliga i Sverige. De lät även som att han skulle skicka en del av hans soleravin till Sverige nästa år så då kanske man har chans att få tag på någon flaska som då torde heta
Solera 97-12 efter yngsta och äldsta vinet i soleran.
Tro det eller ej så drack jag också en del
Selosse också och det var ju ganska gott, fast det har väl inte undgått någon?
Favorit för mig var Rosé och VO.
Tyckte nästan lite synd om Anselme ibland då folk fullkomligt "stormade" hans bord och ibland fick motas bort när de började tränga sig in bakom bordet så Anselme och hans fru nästan fick fly fältet.
-Lite som om Rhianna hade klivit in på en gymnasieskola typ
Nästa gång han kommer till Stockholm får han väl ha ett kravallstaket framför bordet
Allt i allt en fantastiskt dag bland duktiga kvalitetsproducenter, fasen vad kul det är med vin och fasen vad synd att man inte får göra sånt här oftare!