Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Gammal flaska mavrodaphne

Jag har en gammal flaska mavrodaphne patron som jag undrar om. Det enda årtalet jag hittar på den är 1962. Jag lyckas inte hitta några bilder på flaskor med samma etikett. Jag hittade en bild på en med liknande etikett, lite annorlunda färger, som ska vara från 1965.

Första frågan: är den verkligen från 1962?

Andra frågan: vad tror ni om drickbarhet? Förseglingen verkar intakt så jag tror inte det har kommit in någon luft, men i botten finns det nåt svart eller mörkbrunt som verkar vara fast för det rör inte på sig när jag lutar flaskan. Jag vet ingenting om hur den har förvarats innan jag fick den. Jag förstår att det är omöjligt att säga säkert men om man måste gissa?

Tack på förhand!

20241014_193749.jpg20241014_193811.jpg20241014_193743.jpg
 

Vingubben

Medlem
En riktig klassiker:cool: Då man normalt sett gör söta och fortifierade viner på Mavrodaphne så kan det absolut vara drickbart så öppna och prova. Sedimentet behöver du inte oroa dig för. Häll först över på karaff så du slipper få med det i glaset. Glöm inte att skriva en not här på forumet.
 
Jag drack en torr Mavrodaphne för några år sedan. Den var riktigt bra, men om den pallar 60 års vila känns osäkert.
Finns väl egentligen bara en möjlighet att få reda på det.
Starkvinet Mavrodaphne är en klassiker på SB. Åtminstone i vissa kretsar Under 60- och 70-talet. Svårt att uttala så det blev ”Morbror David”
 
Toppen