Martin Frödin
Medlem
Hej, jag hittade den här flaskan Madeira för flera år sedan i min morfars källare och det jag undrar är, kan den vara drickbar eller vad gör man med den? Spar som kuriosa? Tackar för svar!
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Drickbarheten avgörs framför allt av fyllnivån. Madeira kan ha nästan evigt liv om inte korken läckt - den mest långlivade av alla vintyper. Dock brukar man ge riktigt gamla exemplar 1-2 dygn(!) i karaff för att de ska vädra ur.Hej, jag hittade den här flaskan Madeira för flera år sedan i min morfars källare och det jag undrar är, kan den vara drickbar eller vad gör man med den? Spar som kuriosa? Tackar för svar!
Den bör ha tappats på flaska senast 1919.
Nog måste man kunna säga senast 1916 (1917?) om alla privata importösbuteljeringar i Sverige? Sedan slog ju monopolet till och Vin & spritcentralen blev enda grossist!Om jag läser och förstår rätt, är tillverkaren leverantör till både den svenska kungen och den italienska kungen. Då är nog flaskan från perioden 1861--1946.
Helt klart en bra kandidat till årets bästa svar!Drickbarheten avgörs framför allt av (o s v)...
Drickbarheten avgörs framför allt av fyllnivån. Madeira kan ha nästan evigt liv om inte korken läckt - den mest långlivade av alla vintyper. Dock brukar man ge riktigt gamla exemplar 1-2 dygn(!) i karaff för att de ska vädra ur.
Nog måste man kunna säga senast 1916 (1917?) om alla privata importösbuteljeringar i Sverige? Sedan slog ju monopolet till och Vin & spritcentralen blev enda grossist!
För övrigt används formen "importerad och tappad af" vilket ändrades till "av" genom 1906 års stavningsreform. Nu skulle det inte förvåna mig om man fortsätte att gammalstava ett antal år till på sina håll, eller fortsatta använda befintliga etiketter. Så "af" betyder nog inte med automatik före 1906.
Och framhåller man ett pris från 1878 på etiketten bör flaskan ju åtminstone vara yngre än så. Kanske är några av de andra priserna lite senare, så det går att snäva ner tidsfönstret.
Självklart är det svårt före 1878 att på ett ärligt sätt hävda på sina etiketter att man fått pris i Paris 1878...Väldigt svårt att avgöra ålder. Även om det står Paris 1878 så verkar det som att vinet kan vara äldre än så. Hittade dessa med årgång 1870 med samma Paris 1878.
Väldigt svårt att avgöra ålder. Även om det står Paris 1878 så verkar det som att vinet kan vara äldre än så. Hittade dessa med årgång 1870 med samma Paris 1878.
Sen fann jag denna som påminner mycket i teckensnittet och info om leverans till svenska och norska hovet, ålder dock okänt.
Eftersom på denna står att det levereras till Sveriges & Norges hov (som att de var tillsammans) utgår jag ifrån att det är innan unionsupplösningen 1905 medans på din flaska ser jag bara Sverige så det kan vara så att den är senare.
Du har helt rätt, jag missade den ganska viktiga detaljen.Notera att det står SOLERA 1870