Jag köpte ett antal flaskor lite äldre från 1934 tom 1950 på Madeira för ca 2 000 kr på 70 talet. 1992 var jag erbjuden 25 000 kr för dom av en restaurant ägare i Uppsala.
En liten till fundering: jag antar att du betalade 2000 kr
sammanlagt för ett gäng flaskor om de "bara" var ca 25-45 år gamla, och inte 2000 kr/styck på 70-talet? Första gången jag var på en provning av gammal årgångsmadeira, bör ha varit 2006, var några av de äldsta flaskorna inköpta på Vinmonopolet i Norge. Jag vill minnas att det var upp till 100 år gamla årgångar och att de äldsta då kostade 2000-3000 kr/st. De som då fanns att köpa via SB var endera lite yngre eller dyrare, har jag för mig. Ungefär i den här vevan hörde jag folk som hängt med ett tag och som beklagade sig över att årgångarna från sent 1700-tal och tidigt 1800-tal inte längre fanns att köpa. Men inte så långt efter detta, så gick priset upp rejält på de årgångsmadeiror som var cirka 80-100 år gamla. Under de senare åren tror jag inte att jag sett någon madeira äldre än ca 50 år ens säljas på SB.
Den handfull provningar av äldre madeira jag varit med efter denna första, har varit blandat årgångsmadeira och äldre buteljeringar utan årgång, oftast handlarbuteljeringar. En person som ordnat några av dessa provningar har sagt att det är lockande att sälja äldre årgångsmadeira på auktion, eftersom de numera är så värdefulla, men att det är roligare att ordna provningar med de icke årgångsmärkta.