I en annan tråd pratades det om att blanda viner och det är precis vad jag gjorde förra helgen med otroligt bra resultat!
Visa bifogad bild 5723
La Spinetta, Pin 2001: Läder, bläck, peppar och grillat kött i doften. Lite bitter i smaken med mycket läder, utedass, körsbärskärnor och sura men övermogna äpplen. Tanniner som torkar ur munnen. Gott och har det mesta jag vill ha i ett vin och måste ge den 91 p rent objektivt men det var ändå något som gjorde att den inte fick igång mig som det borde ha gjort.
Tokaji 5 puttonos ”Monimpex” 1983: Doft av gamla övermogna frukter, lite källare och något oxiderad. Smak ganska lik doften och mycket, mycket söt och lite för lite syra. Har nog tyvärr sparat den här lite för länge. Poäng är svårt, helt blint skulle jag nog sagt ca 81 trots att jag tycker den är god. Tokajirar brukar ju vara nästan odödliga men den här hade jag som sagt sparat för länge.
Ch. Suduiraut 2002: Favoritslottet av alla sauternes. Ganska svag årgång men ändå god. Nyöppnad 87p? Får stå i kylskåpet och småsmuttas på närmaste månaden så får man se hur den förhoppningsvis växer.
Moscatel de Setubal, Alhambre 10 years NV: Ganska enkel och lite för lite syra för sötman men oj oj oj så god direkt den öppnades för någon månad sedan. Då ca strax under 90 p men har stadigt ökat i godhet och komplexitet och ligger nu på ca 92 p. Släpptes på Bolaget i litet släpp i början av november så kanske den finnas kvar på ett bolis nära dig.
Så, groggdags! Efter som syran var alldeles för låg i tokajiern men ganska hög i sudden, samtidigt som tokajiern var för gammal och sudden för ung så provade jag med en 50/50 blandning. Helt plötsliggt blev 81+87 = 92!! Botrytisarna gick bra ihop och syran i Sudden gav lite ryggrad till Tokajiern och resultatet blev riktigt riktigt gott.
Kvällen vinnare är alltså en Tokairaut? Suduiraji???