Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Gudmundson i SvD - Så blir du lurad av Systembolaget

sunqan

Vinös
Systembolagets uppdrag finns någorlunda sansat på
http://www.systembolaget.se/OmSyste...var/Uppdrag/Att-balansera-ansvar-och-service/
förutom deras egna tolkningar och utläggningar, så är det vä följande som är intressant.
Detaljhandelsmonopolet finns till av en enda anledning. De alkoholrelaterade problemen blir mindre om alkohol säljs utan att styras av vinstintresse. Systembolagets uppdrag är att bidra till att begränsa alkoholens skadeverkningar och därigenom förbättra folkhälsan. Uppdraget styrs av alkohollagen, Systembolagets avtal med staten samt statens ägardirektiv.

samt
Systembolagets uppdrag att begränsa tillgängligheten till alkohol har ett socialpolitiskt syfte. Detta läggs fast i det ägardirektiv som staten utfärdat för Systembolaget. Av ägardirektivet och de andra styrande dokumenten följer också ett antal andra centrala principer; att kunderna ska ges god service, att produkturvalet ska ske objektivt och neutralt, att verksamheten ska bedrivas rationellt och inte vara vinstmaximerande. Dessa krav och förväntningar från ägaren är strikt vägledande för hur Systembolaget styrs och för hur verksamheten följs upp.

Ingenstans där står det att Systembolaget på något vis ska vara opinionsbildande eller driva alkoholpolitiken, däremot så är de förmodligen inte uttalat förbjudna att göra det :)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
Ang. Det som Per skrev ovan om att G. var ute i ogjort ärende med sin ledare så kom jag, efter att nu på morgonkvisten ha tittat genom några av kommentarerna på SvD, fram till följande; populism som debattverktyg.

Eller kanske i det här fallet mer: populism som klick- och kommentarsdrivande, även om ämnet i sig inte lockar lika många engagerade deltagare som en bortsprungen hund skulle göra.

Och här har vi lite av problemet med alkoholdebatt i Sverige: knappt någon jävel bryr sig. Och mycket få av de som gör det är sakliga. Sandlådekrig tar bara fokus från det viktiga och sakfrågan blir som alltid lidande.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
Du har nog drömt, Jimmy...
”Man ger folk vad de vill ha.” Hur kan det vara fel?
Finns det verkligen ingen som minns att de hade kvalitet före kvantitet på sin hemsida tidigare?
Kanske är dags att börja gå i terapi.

Primalskriksterapi kanske.
 

Jos

Medlem
Ok, den här diskussionen degenererade med blixtens hastighet till irrelevans. Om frågan nu var att reflektera över Per Gudmunssons artikel.

Visst kan man ha massor med andra synpunkter på Systembolaget men det var väl ändå inte det som Jimmy Forsman tog upp.

Per Gudmundsons artikel är mycket svår att se någon mening i. Om man vet lite om hur vinmarknaden fungerar så är det ganska självklart att viner som säljs i miljontals liter är specialsydda för en offert eller enligt en inköpares kravspec. Tror Gudmundson att viner som Foot of Africa är genuina med stor ursprungskaraktär?

Vari ligger det förkastliga i att ett vin buteljerats i Nordic Sea Winery? Var det ett lika hemskt påhitt med ”härtappade” viner, om det är någon som kommer ihåg det? Är det OK med Chateauneuf du Pape som tappas i Ampuis, men inte i Sverige?

På vilket sätt ”lurar” Systembolaget konsumenterna? Genom att analysera vilken sorts vin de vill ha och sedan göra en offertförfrågan på den typen av vin?

Och vad är det för fel med att ett företag i Västsverige ägs av en grek? Det är väl snarast på gränsen till att vara en otillbörlig kommentar.

Tyvärr är Gudmundson ute i ogjort väder i denna artikel. Det finns mycket man kan kritisera Systembolaget för men inte det som Gudmundson tar upp i denna artikel.


Jag är rädd att du inte förstår vad artikeln handlar om. Den syftar till att berätta för gemene man att viner som Foot of Africa just inte är genuina med ursprungskaraktär. Så svaret på din fråga är nej, det tror han inte. Och jo, det finns Svenssons ute i landet som inte känner till att det vin som på boxen beskrivs som en genuin Italiensk produkt i själva verket är blandat av ett svenskt-grekiskt företag i en lagerlokal i Sverige...

Och innan du börjar beskylla författaren för rasism så tror jag nog det snarare handlar om att poängtera ovanstående....
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Personligen har jag alltid haft svårt för dubbelmoral och förljugenhet.
När monopolet försvaras med att det är att värna om folkhälsan så
gäller det enbart de som bor i Sverige. Att öppna en andra butik, som
är större än någon av Vinmonopolets, i Strömstad med cirka 12.000
innevånare i hela kommunen, beror inte på att nolhotterna super
mer än andra svenskar, utan på att Systembolagets VD är en krämare,
som enbart är intresserad av det ekonomiska resultatet.
I Tanums kommun, omedelbart söder om Strömstad, arbetar man för
högtryck för att få en till butik i kommunen. Den, som finns idag, ligger
i Grebbestad med knappt 1500 innevånare. Det har historiska skäl, det
var till båtturisterna man vände sig. Men nu när det byggs ett stort
shoppingcenter vid E6 så är det inte i första hand kommuninnevånarna,
som är de tänkta kunderna. Och det är naturligtvis här som man vill att
Systembolaget skall bygga en ny butik som dragplåster.
Samma förhållanden råder längs hela gränsen till Norge.
Mycket bra skrivet !
 
Systembolaget kommer med ett icke-svar

Systembolagets inköp av vin, liksom starköl och sprit, sker inom ramen för en noga reglerad inköpsprocess som bland annat bygger på kraven på icke-diskriminering och opartiskhet samt självklart kundernas efterfrågan och önskemål.

Då så. Då kan jag vara lugn. En noga reglerad inköpsprocess säkrar att kreativitet , intresse och nyfikenhet kommer till uttryck. Att de anställdas passion dynamiskt driver företaget framåt och hittar nya sätt, vinklingar och produkter. Den gör helt enkelt att Systembolaget kommer fortsätta att ligga i dryckessveriges framkant. Monopolet är säkrat för de nästa 50 åren
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Systembolaget kommer med ett icke-svar

I deras svar antyds att de inte har någon kontroll över om det blir en originalprodukt eller en cuvée suedoise:
"I en offertförfrågan anges ursprung, tydliga smak- och stilbeskrivningar, förutom t ex prisintervall, druvsorter och ursprung. När en offertförfrågan skickas ut kan alla Systembolagets leverantörer som så önskar och har efterfrågade produkt svara med offerter."

Men kommer ni ihåg denna tråd från tidigare i år?
Under 126251 Österrike, fast sortiment och lanseringsdatum 2013-12-02 söker Systembolaget en Grüner Veltliner.

Pris till kund är 129 eller 149 kronor och volymen skall vara 7000 liter (strax över 9000 flaskor). Jag skulle gissa att priset mot vingården måste vara runt 5-6 euro för att kunna matcha detta.

Vinet skall vara av årgång 2012. Lite kuriosa är att året 2012 var en katastrof i Niederösterreich med ända upp till 40 % i förlust pga frost i vingårdarna. Det blir nog svårt för en liten kvalitetsmedveten producent att överhuvudtaget så här sent på året kunna ha 9000 flaskor liggandes av bra Grüner i ett hörn.

Vinet som Systembolaget söker krävs även ha beteckningen Kamptal DAC Reserve, Wachau Smaragd eller Wagram Erste Lage men nu kommer det som är mest spännande.

Producenten måste vara onämnd att det kommersiella företaget Falstaff - The Ultimate Austrian Wine Guide 2012/13 eller "Salon (Austria Wine Awards) 2012".

Så det räcker inte att att man varit omnämnd som vingård hos Falstaff 2010 eller 2011 utan det skall vara specifikt utgåvan 2012/13.
...
Märkesneutrala? Tja, man kan ju alltid skriva offertförfrågningarna på sådant sätt att man rensar bort märken man inte vill ha. :)

Förutom att denna förfrågan ansågs mycket "riggad" av Peder, innebär ju kravet om omnämnande i en viss vinguide att det åtminstone inte kan komma i fråga med en "Skåneblend". Frågan är då på vilka grunder man väljer att i vissa fall inkludera denna typ av kriterier, och i andra fall inte gör det? Finns det kanske en prisgräns där vissa typer av kriterier - typ av producent - får vara med?
 

kayaker

Cyklist
Frågan är då på vilka grunder man väljer att i vissa fall inkludera denna typ av kriterier, och i andra fall inte gör det? Finns det kanske en prisgräns där vissa typer av kriterier - typ av producent - får vara med?
Jag tror att det bara handlar om godtycke men överbevisa mig gärna...
 
Toppen