Hallå hallå!
Nu är jag tillbaks i stan och har tittat i "svarta boken" där det finns några kråkor nedtecknade om vad det var jag jag höll på med sist jag var i falafelsvängen.
Dessvärre ser jag att det som vanligt blivit väl mycket ad hoc och dåligt med proportionsanvisningar men såhär bygger jag mina löjligt goda Falafel värda att dö för!
typ 3dl torkade kikärtor som läggs i blöt ett dygn före (kokas ej)
Mixa ärtorna och kör i: (proportioner efter smak tycke och vad som känns rimligt)
Schalottenlök
Salladslök
Vitlök
Bladpersilja
Färsk chili
Krydda med spiskummin och koriander, salt & Peppar
Sist men inte minst cirka en halv deciliter vetemjöl och 1tsk bakpulver.
(Här får man i värsta fall lägga till mer mjöl om det trots allt skulle bli så att bollarna förintas i fritösen)
Låt sedan smeten stå och "jäsa" någon timme och forma sedan biffarna.
Här har jag konstaterat att de bli bättre om man gör dem lite mer platta istället för bollar, som små söta pannbiffar typ.
För tillagningen; olja i en hög kastrull (om du inte kör fritös) på 175 Grader och i de bästa av världar flyter falafeln upp till ytan när det är klar precis som en väluppfostrad småländsk kroppkaka.
Sist men inte minst, LYCKA TILL, du kommer att behöva det, att göra Falafel är lite av matlagningens rysk roulette och man vet aldrig om degklumpen bestämmer sig för att teleportera sig till en annan dimension, eller vad det nu är den gör när den plötsligt försvinner i tomma intet mitt framför ögonen.
En stor tröst är dock att själva smeten är jäkligt god som den är redan innan den hamnar i fritösen så man kan ju alltid bre den på en knäckemacka om man inte får till det
Glöm inte att göra en hädiskt god Hoummus också
Jag kör:
Kikärtor
Pressad citron
Olivolja OCH matolja
Tahini (Försiktigt med den)
Spiskummin
Salt och Peppar
Chillipulver
Vitlök (Försikig även här, lätt att det blir för mycket när den stått et tag)
Jag gillar att köra i ganska mycket olja så den bli lite mer krämig och luftig.
Glöm inte att göra en liten grop på toppen och hälla på lite olivolja och toppa med lite chillipulver samt "något grönt" som dekoration.
Återkom gärna med hur det gick!