När jag svängde förbi Systembolaget på Regeringsgatan i veckan, lade jag märke till att Hatt et Söners "standardchampagne" Grande Cuvée hade bytt från att vara årgångslös till att vara en årgångschampagne från 2008. Samma namn, samma etikettutseende, samma varunummer, men en liten oval med årgången har kommit till längst ner på framsidesetiketten. För övrigt samma pris (351 kr enligt webbplatsen även om det står 359 kr på hyllkantsetiketten) eller t.o.m. några tior billigare än när den låg i beställningssortimentet förra året.
När jag nyligen provade en Grande Cuvée inköpt i december, då årgångslös, tyckte jag den var helt OK även om den kanske inte direkt var ett fynd till priset 379 kr som jag har för mig att jag betalade. Detta var ändå ett mycket positivt omdöme jämfört med hur vår blindprovning av deras Grand-Père 2004 föll ut hösten 2012. Så det ska bli intressant att prova 2008:an vid tillfälle, även om det kanske inte blir någon av de närmaste dagarna. Om den håller den kvalitet som man kan förvänta sig av en 2008 från ett kooperativ i en bra by (Vertus) och premer cru & grand cru-druvor, så kan det vara ett fall framåt. Vi får se.
Det är inte lätt att hänga med i svängarna när det gäller den här producenten. På 1,5 år har de lyckats byta producentklassificering (från RC = recoltant-coopérant till ND = négociant-distributeur, har jag för mig, det sistnämnda är någon som köper färdiga flaskor och säljer dem under egen etikett), åka in och ut ur SB:s ordinarie sortiment ett par gånger, och nu byta status på sin standardchampagne till årgångschampagne. Varken SB eller de själva verkar riktigt ha hängt med. SB har fortfarande en flaskbild på en årgångslös flaska
på produktsidan. På baksidesetiketten skriver de själva fortfarande texten "cellar aged for more than four times longer than required by the Appellation". Minimikravet för en årgångschampagne är tre år på jästfällningen, så mer än fyra gånger detta är mer än 12 år. De första 2008orna uppnår 12 år på jästen först i början av 2021. Tar man däremot fyra gånger 15 månader (som gäller för årgångslösa skumpor) blir det 60 månader, d.v.s. fem år. Då hamnar vi i början av 2014. Deras hemsida anger "aged: 6 years in perfect storing conditions". Det behöver inte syfta enbart på tiden på jästen, med sex år efter 2008-druvorna skördades är ju faktiskt först i höst.
Nåväl, om någon byter från årgångslöst till en bra årgång utan att förändra priset får man väl ha överseende med sådana mindre detaljer som ålders/lagringsangivelser som inte stämmer.