SV: Helgresa i Sverige?
Just hemkommen från min bästa weekendresa någonsin i Sverige !
Resan har gått via
Domta grisbutik där vi blev extremt vänligt bemötta efter att vi tidigare i veckan gjort upp om att vi ville komma förbi. Det fanns nykokt kaffe till oss och kött både från spädgris och lite större gris. Har aldrig sett så fin fläskfilé. Detta är ett måste för fläskälskare!! Bara att ringa och boka tid.
www.gris-to-go.com
Sedan for vi in på
Vallgarns gårdbutik och köpte olika getostar i den lilla självplocksbutiken (....och lägg stålarna i kassaskrinet).
www.vallgarn.eu
Lunch på
Mons Ols i Sala, mysigt och familjärt ställe vid vattnet.
http://www.mansols.nu
Sedan var det äntligen dax -
Wernergårdens mejeri, som Per S skrivit om. Sicken lycka! Dotra i familjen plockade raskt fram alla ostar de hade till försäljning, dukade upp dem och berättade om dem alla och lät oss smaka. Fulosten var formidabel!! Alla handlade en 5-7 sorter var, bla Gruvosten som är lagrad nere i Sala Silvergruva.
www.wernergardensmejeri.com
Nu börjad vi längta in i stugvärmen där vi skulle bo nära Ramnäs. Vi kunde bara inte ana vad som väntade oss...
Väl framme, mitt ute i skogen vid vägs ände, möter Thomas på
Ulvsbomuren upp vid grinden och bjuder in oss i gamla slaktarstugan som numera är en ombonad bostad för oss (finns sal/storstuga, badrum, trevligt funktionellt kök, loft med 2 sovrum med totalt 6 enkelsängar). Brasan brinner värmande och Thomas undrar hur dags vi vill ha middag. En middag som kom att visa sig vara rökt älghjärta med pepparrot som förrätt samt en varmrätt med vildand och broccoligratäng samt sky på älgbuljong, rött vin, portvin och wiskey. Men som en extra överraskning bjöd han oss på carpaccio på skogsfågel, bara för att han hörde vi talad om att vi sällan ätit vild fågel.
Drack en Bx, Ch Lafargue 2007, som passade extremt bra till maten (bara man inte hade för mkt pepparrot i munnen) samt ett tätt och mörkt vin från Douro dalen, minns dessvärre inte namnet.
Vi satt uppe länge och njöt av vår härliga middag som vi så smidigt serverades av värdparet i vår storstuga. Vi gjorde sedan själva en ostbricka med lite utvalda ostar från våra mejeribesök under dagen. Vi var alla helt begeistrade av den värme och gästfrihet vi möttes av. Vi bestämde direkt vi skall boka in en helg igen inom kort och då ska vi få en styckningskurs av Thomas.
I morse tog några av oss sovmorgon medan jag och en till drog till skogs redan vid 8 för att skörda. Sällan har jag sett så mkt trattisar! Nä, jag har ALDRIG sett så mycket. Plockade raskt en pappkasse full men fick lämna kvar mängder där ute i skogen. Vi skulle nu till frysarna och köpa lite kött och fisk (rådjur, vildsvin, duva och gös blev det).
www.ulvsbomuren.se
For hem via ett besök på
Kungsbyns matmecka. Käkade lunch samt köpte deras härliga pytt, renskav och rådjursfärs.
www.kungsbyn.se/index.html
Sitter nu och rensar trattisar, trött men med ett leende på läpparna