SV: Henriot 1996
Mina anteckningar för de Henriot 1996 jag skrivit upp. Vad som stör är att i tillägg till dessa anteckningar så har jag 8 stycken "Spoiled (corked/oxidized) and returned to vendor" och då vet jag att jag inte orkat skriva upp alla.
2011-09-18: Andra flaskan för kvällen, också denna med gula etiketten. Lite mindre mogen, mer mineraler, kändes ett par år yngre. En del citrus i doften. Smaken är inte like attraktiv som föregående flaska mer mineralig och syran tar lite för mycket överhand.
2011-09-18: Den gula etiketten. Näsan känns mer mogen än på någon annan flaska jag druckti med en fin smörighet, kola, mycket mogna solvarma röda äpplen. Syran från 96 finns där, bra mousse och en hel del frukt, Väldigt bra flaska men som sagt, kanske den mest mogna. De med den gula ettiketten bör nog böjar konsumeras nu
2011-09-02: inte så bra som sist (men den var ju exceptionell) men en bra flaska. Knäckig, brödig mineralig doft, bra mousse med fina små bullort , 96-syran balanseras allt mer av mognadstoner. Grädde, flytande honung och en fin krämighet. Trevligt lång eftersmak.
2011-01-29: Kkanske den bästa Henriot 96a jag druckit. Känns initialt ung på näsan, mycket citrus och mineraler (ser framför mig en ny citronsaftsupplevelse) men ack så jag bedrar mig. Smaken följer upp med en gräddkolabomb, nötter och lite antydan till kaffe. Fortfarande friskt , bra mousse och frisk syra. lång eftersmak. Under kvällen så växer doften och det tillkommer brioche, torkade frukter, sötma. Riktigt riktigt bra.
2010-12-26: En av flaskorna direkt från huset. klassisk brödig stil,mogen på näsan med toffe och lite smörighet. Bra syra med röda frukter, honung och mer smör, lång eftersmak, balanserat, riktigt bra flaska,
2010-10-03: Köpt direkt från Frankrike. Väldigt trevlig doft, friskt, mineraler. Som en del andra Henriot 96or, för mycket syra i förhållande till en nästan obefintligt frukt eller sötma. Extrem flaskvariation på Henriot 96orna. Tråkigt.
2010-07-30: Köpt direkt från producent. Perfekt nu men utvecklingspotential finns. Tydlig brödighet kopplad med mineraler. En del laktrits, honung och nötter.Bra med frukt för att vara en 96a kopplad med fin syra. Lång eftersmak. Kan nog lagaras många år till
2010-07-18: Henriot 96, sista flaskorna som såldes på SB. Fin doft med lite knäck, kola , lite brödig och med fina mineraler. Smaken följer inte riktigt upp, lite för hög syra , citron och lnån tendens till smör och honung. Efter en dag så blev vinet mer harmoniskt och en bättre balans. Mellanflaska. Generellt så är de som köptes direkt från Frankrike och de första på SB bättre.
2010-05-29: Brödig, grädde, kola och lite nötter , fin mousee, mycket frukt i smaken. Riktigt bra
2010-04-05: kanon, gyllengul, honung, nötter, torkade frukter på näsan, fin mousse, lång eftersmak. Riktigt bra flaska.
Henriot Millésimé 1996 jäst, knäck: lite Crème brûlée, fortfarande ung i doften med en tydlig friskhet, gula äpplen och en hel del mineral Smakar av citrus (grapefrukt?) jäst och mineral. Smörig och fin mousse. En riktigt bra flaska. Synd att de varierat så mycket mellan flaskorna.
2010-01-10: kola, mogna äpplen och nötter i doften. Krämig mousse, Mineraler och knäck i smaken. Gyllengul färg. Drick nu och 2-3 år framåt