Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hjälp med utformning vinkällare

Marcus Holm

Medlem
Hej,
Håller på att uppdatera vinkällaren till att rymma mer och vara mer anpassad för lagring. Och undrar om någon kan råda lite samt få synpunkter.
Har ett svalt och mörkt rum längst in i vårat suterränghus. Före detta matkällare. Ca. 3m lång, 1.7m bred, och 1.89 högt.

Vinkällaren har en temperatur mellan 14-19 grader över året. Även avfuktare ställd till 60% fukt.

Har nu en kompressor vinkyl som rymmer ca. 100 flaskor. Brukar ha den på 8grader (vilket ger 11 längst upp ch 7-8 längst ner).
Har även vinhyllor för 250 flaskor längs ena väggen.

Vill gärna kunna långlagra champagne (+10år), och rödvin.

Vågar jag låta flaskor ligga i rumstemperatur eller måste det köpas "riktig" vinlagringsskåp?
Andra synpunkter?

Mvh Marcus
 

Vingubben

Medlem
Hej,
Håller på att uppdatera vinkällaren till att rymma mer och vara mer anpassad för lagring. Och undrar om någon kan råda lite samt få synpunkter.
Har ett svalt och mörkt rum längst in i vårat suterränghus. Före detta matkällare. Ca. 3m lång, 1.7m bred, och 1.89 högt.

Vinkällaren har en temperatur mellan 14-19 grader över året. Även avfuktare ställd till 60% fukt.

Har nu en kompressor vinkyl som rymmer ca. 100 flaskor. Brukar ha den på 8grader (vilket ger 11 längst upp ch 7-8 längst ner).
Har även vinhyllor för 250 flaskor längs ena väggen.

Vill gärna kunna långlagra champagne (+10år), och rödvin.

Vågar jag låta flaskor ligga i rumstemperatur eller måste det köpas "riktig" vinlagringsskåp?
Andra synpunkter?

Mvh Marcus
Näst intill perfekta förhållanden i din vinkällare så kör på. Du kan släppa upp fukten något. 70% funkar fint.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Jag har ett liknande utrymme som jag använt sedan 2015. Vinerna mår prima.

På vintern blir det ca 11 grader och de allra varmaste sommarveckorna runt 19-20 grader. Har inte märkt något negativt på vinerna.
 

Attachments

  • IMG_1473.jpeg
    IMG_1473.jpeg
    56 KB · Visningar: 89
Toppen