Jag tror att det hänger samman med att man mäter densiteten på vinet. Det verkar som att densitetskurvan planar ut när det blir en riktigt koncentrerad sockerlösning. Blandar man sedan in flera olika sockerarter och alkohol blir det nog lite skakigt.
Tack,
Wintermute! Trevligt med sakliga svar också, fast dina är alltid sådana.
Aha, så du tror att hans tes stämmer, med andra ord? I så fall känner jag bara lättnad, att det var sant vad han berättade för mig. Vi hoppas att vintomas läser det här inlägget nån gång i framtiden och kan berätta sin egen syn på det hela. Han verkar vara sakkunnig i ämnet, i alla fall.
P.S. Det var någon som hade ringt mig i dag kl. 15.59, men då tog jag en tupplur. Jag ringde tillbaka när jag vaknade och lämnade ett meddelande till vederbörande och kan försöka ringa i morgon om vad saken gällde. Man kan ’läsa’ på numret att det var någon från
SB som hade försökt ringa, förmodligen för att kanske berätta lite ytterligare fakta eller nåt sånt. Numret börjar så här:
08 50330 …
Han som jag pratade med mig avslöjade inte sin identitet och jag fick bara en vag e-postadress med förklaringen att han inte var säker om någon svarade. Ja, ja. Vi väntar och ser vad som händer.
Obs! Om sakernas tillstånd är så, som du också bekräftar, så hur i all världen kan vi lita på de siffror om sötma som olika aktörer berättar om? Det verkar vara mer gissningar än fakta om det kan finnas skillnad mellan 30 till 40 procent! Och enligt honom som jag pratade med var det här labbet oerhört bra och pålitligt, som tydligen merparten av labb inte är i övriga håll i världen, men jag rankar också Alkos lab som oerhört pålitlig, eller alltså den som de använder.
Vi fortsätter äventyret och jag väntar med stor spänning om vi kan komma till något slutgiltigt, förmodligen inte. Men huvudsaken är att vinet är fantastiskt gott!