Kaminen_Magnus
Medlem
Zingo, Såg på blocket att vinkylen.se har en Climadiff Avintage 81fl med 8000kr rabatt, 10000kr istället för 18000kr. En helt ny kyl som tydligen var felbeställd av kund. Kan vara värd att kolla upp?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Zingo, Såg på blocket att vinkylen.se har en Climadiff Avintage 81fl med 8000kr rabatt, 10000kr istället för 18000kr. En helt ny kyl som tydligen var felbeställd av kund. Kan vara värd att kolla upp?
Den finns kvarHar den blivit såld under dagen? Jag hittade inte på blocket.
Det är nog skillnad på lagringskyl och serveringskyl.Lagra inte dina viner i vinkylen säger Carl-Jan
https://www.qx.se/livsstil/173401/carl-jan-lagra-inte-dina-viner-i-vinkylen/
Precis som du säger är det skillnad. Brukar oftast vara uv skyddad eller helt täckt dörr , mindre vibrationer och något som håller luftfuktigheten uppe i lagringskylarDet är nog skillnad på lagringskyl och serveringskyl.
Lagra inte dina viner i vinkylen säger Carl-Jan
https://www.qx.se/livsstil/173401/carl-jan-lagra-inte-dina-viner-i-vinkylen/
Alltid undrat över det där med att korken ska torka. Kan den verkligen göra det när flaskan ligger ner och blöter ner "sin" ände? Det kan inte kompensera för låg luftfuktighet på andra sidan korken helt enkelt?
Det är inte så vanligt med luftfuktighet reglering i serveringskylar.Har han inte kommersiella intressen i vinkällaren Grappe?
Och vad säger han inte för pengar?
En vinkyl av bra kvalitet har troligen mindre vibrationer än en källare på Östermalm.
Perfekt kontrollerad temperatur och luftfuktighet.
Filtrerad luft och UV-skydd i dörr.
Vad blir konsekvensen av att korken suger upp vinet?vinet sugs upp ganska långsamt av korken så har du den i tvättstugan hinner nog korken bli förstörd. Tror dock värmen får ett större problem i det fallet.
På lång tid minskar vätskan avsevärt men kan ju också var något positivt att smakerna intensifieras.Vad blir konsekvensen av att korken suger upp vinet?
Jag tänker bara att så länge procenten vatten är högre i flaskan än i luften borde väl den processen pågå oavsett, eller tänker jag heltokigt? I så fall borde det intressanta vara i vilken takt det sker och vad som blir en rimlig ambition i luftfuktighet. Tar det 50 år i en given luftfuktighet kanske det är ointressant för en privatperson osv.På lång tid minskar vätskan avsevärt men kan ju också var något positivt att smakerna intensifieras.
Det viktigaste skulle jag säga är att hålla jämn temperatur undvika sol och låta flaskorna ligga. Stående flaskor torkar ganska snabbt och syre läcker in.
Lagringens vikt är såklart inte lika viktigt om det är kortare tider, många utav dessa negativa effekter tar år.
Jag tänker bara att så länge procenten vatten är högre i flaskan än i luften borde väl den processen pågå oavsett, eller tänker jag heltokigt? I så fall borde det intressanta vara i vilken takt det sker och vad som blir en rimlig ambition i luftfuktighet. Tar det 50 år i en given luftfuktighet kanske det är ointressant för en privatperson osv.