Geopolitisk synvinkel är ju intressant.
Görs det vin i ryssland som går att köpa?
Ukraina?
Kina?
Nordkorea?
Att det görs vin i usa som är lätt överkomliga känner iaf jag till.
Sen har vi länder som sympatiserar med de första fyra, vilka är det? Gör de vin?
Och hur ska man tänka kring viner från dessa länder?
Alla länder du räknar upp gör vin (Googla vettja!)
Föredrar, personligen, att köpa Georgiskt vin som legat på deras speciella amforor. (Qvevri).
Ett phett finger i ögat på Putin och hans hejdukar.
…och evidunderlig njutning i gomseglet!
Skulle faktiskt ha varit skoj att dricka AOC Champagne från Ryssland… Men de invaderade Ukraina, efter de snott åt sig Krim, bajsat på Georgien (där många fortfarande talar svenska och sjunger psalmer på gammelsvenska) mfl länder och regioner.
Men, jag håller mig för fin för att stödja despoter.
Varje vecka på vinauktionerna, klickar jag mig förbi viner från
Kitakyuosen (Nordkorea på japanska) med känslor av att:
- Jo, vore spännande att ha innanför västen…
- Nej, inte fan stödjer jag deras ledares världsbild med svältande befolkning!!!
…och 「
NEJ」är det spår som alltid vinner i min värld. Vägrar stödja regimer som accepterar andras lidande, inklusive sina egna landsmän…
Kinesiskt vin är (tyvärr?) sällan ens drickbart.
Har druckit alldeles för många uschliga winer på temat "Chinese Wall" att jag inte ens accepterat gratis bjudvin, ens på tredje efterfesten, de senaste 10 åren. Hade med mig "
ett av Kinas mest prestigefulla CS-viner" till en provning i Hörnefors för några år sedan. De flesta vågade inte ens smutta efter att ha doftat på gummi-kemi-fabriken-utan-koncession…
*pft*
Har ännu inte druckit varken polskt vin (över 40 kvalitetsproducenter) eller ukrainskt vin. De vanligaste odlade druvorna i Ukraina är fö:
Aligoté,
Muscat,
Isabella,
Traminer,
Cabernet Sauvignon,
Chardonnay,
Pinot noir,
Pinot gris och
Rkatsiteli.
Kina bjöd, för några år sedan, in något hundratal västerländskt utbildade oenologer till sina spirande (?) vindistrikt med poetiska namn. Tänk:
crouching tiger hidden dragon mountain valley. Men, slutresultatet var att vingårdsägarna enbart var intresserade av antal producerade flaskor per hektar. Ingen var intresserad av att jäsa fram kvalitetsviner…
Kan inte förbise det fantastiska med att fransoser i (aktuell historia, just nu) i okända distrikt hellre svälter än kompromissar med sina viners kvaitet.
me like!
Intressanta fakta: i Las Vegas säljs varje år motsvarande ett par årgångars produktion av Château Pétrus, medan det i Kina säljs motsvarande mängder Pétrus varje månad och årsproduktion av Château Lafite Rothschild varje vecka…
@Sebran åh, förlåt mig! Hoppsan… (Ni är ju så lika!) Jag menade att
Rudi i sammanhanget knappt ens kvalificerar till söndagsskolelärare.
Kina har de
The Real Thing!