Jag tror att det är tack vare EU som Sverige tillåter distanshandel.
Jo, självklart, konsumentvänliga liberaliseringar på alkoholområdet kommer så klart inte från svenska politiker!
Det är Rosengrendomen från 2007 som är orsaken till att privatimport tillåts. Sedan innebar Joustradomen - som avkunnades 2006, ett knappt år innan - att man måste betala mottagarlandets punktskatter även när man köper som privatperson inom EU.
Det luriga är att Joustradomen kom flera år efter Rosengren & co köpte sin pall med spanska viner. Så det som prövades var privatimport snarare än distanshandel, även om skillnaden inte är alltför stor. Utländsk kommersiell säljare och inhemsk privat köpare - men med lite olika rollfördelning avseende vem som tar hand om vad.
Reglerna står tydligt i EU:s punktskattedirektiv från 2008 (artikel 36)...
...och det bör alltså ha varit Joustradomen som omsattes i direktivet.
Vet inte om det som Norge gör strider mot EES eller om det krävs EU-medlemskap för att omfattas av t ex punktskattedirektiv?
Även EU-medlemmen Finland lär ha lite andra regler än Sverige. Nu är jag lite ute på hal is kompetensmässigt, men jag tror att skillnaden mest beror på att olika EU/EES-länder omsatt reglerna lite olika. Det handlar så vitt jag förstår att försöka skilja på distanshandel och privatimport. Det är så vitt jag förstår inte prövat av EU-domstolen (eller EFTA-domstolen, som förmodas följa samma regler) om det är lagligt eller inte att försöka utesluta distansförsäljning från privatimport. Sveriges implementering beror nog till stor del på att det ju faktiskt var ett svenskt fall i EU-domstolen som ledde till Rosengrendomen. Det var alltså specifika svenska bestämmelser som domstolen förklarade som olagliga. Det finns ett mindre känt parallellmål till Rosengrendomen, där EU-kommissionen stämde Sverige, där några exakta formuleringar från domslutet togs in i den ändrade svenska lagstiftningen. Det var dessa formuleringar som möjliggjorde distanshandeln som den ser ut idag.
De övriga konsumentfientliga monopolländerna i EES, d.v.s. Finland, Norge och Island, fick efter dessa två domar lista ut vilka motsvarande bestämmelser i sina länder som därmed också var att se som olagliga, och då kan det ha funnits aningen mer nationellt tolkningsutrymme hur deras egna regler behövde ändras.
Även Island och Schweiz verkar ha egna regler för införsel och import av alkoholdrycker, och det verkar inte vara möjligt att bedriva distanshandel med dessa länder, i alla fall inte som inom EU.
Schweiz är inte medlem av EES trots att de är medlem av EFTA, utan har ett eget avtal med EU, så regler för Schweiz säger inget om resten av EES.