SV: Hur stor skada tar vinerna av värmen?
Intressant ämne...
Har själv varit med om ett blindtest där 6 röda viner serverades. Det visade sig vara samma vin, Elderton Command Shiraz, som "miljöbehandlats" på olika sätt under ett års tid:
ett hade legat i skuffen på en volvo som körts friskt hela året (temp + skak)
ett hade förvarats liggande på en vanlig villavind (temp)
ett hade stått i ett norrfönster, direkt på fönsterbrädan (ljus)
ett hade dekanterats rejält 3 timmar innan provningen (luftning)
ett hade snabbt hällts över på två halvflaskor som förvarats i kylen ett dygn
ett var exemplariskt lagrat och därefter dekanterats precis före provningen
Vad tror ni resultatet blev (vi var 16 st mer eller mindre erfarna vinprovare, några mkt erfarna...)
Ett, säger ett vin visade sig inte må bra, de övriga hittade vi bara små fiktiva variationer mellan. Att jag kallar dem fiktiva beror på att vi ju inte visste att det var samma vin utan febrilt försökte hitta skillnader. Själv konstaterade jag såsmåningom att två av vinerna måste vara samma vin vilket förbryllade mig ???
Nåväl, "the looser was...." vinet som utsatts för ljus! De tempcyklade vinerna, som i vissa fall nästan varit kokta, visade ingen som helst negativ skillnad mot det korrekt hanterade och var alldeles utomförträffliga (fast med lite för syltig karaktär för min smak).
Jag har också haft en diskussion med Carl von Schubert på Maximin Grünhaus i Ruwer om detta med temp och han berättade att han alltid hade ett knippe viner i skuffen på sin bil under sin studenttid och hans erfarenhet var att viner är rätt så motståndskraftiga mot tempvariationer, förutsatt att korken inte börjar läcka. Långtidslagring i hög värme är nog inte så bra men kraftiga temperaturer under begränsad tid verkar inte spela så stor roll som man kan tro.