En eloge och stort tack till
Deppodi, som så proffsigt och vänligt ledde mig till rätt avdelning.
Först och främst. Jag dricker väldigt sällan ren sprit. Det blir inte så kraftig och omedelbar reaktion på alkohol när man dricker ”grogg”. Jag vill alltid ha is i mina blandningar. Förut körde jag med två isbitar, men numera har jag märkt att en isbit är alldeles lagom.
Favoritrom till drinkar är Captain Morgan Jamaica Rum med äkta Coca Cola. Sen brukar jag köpa ibland även Havana Club Añejo 7 años. Provade med El Dorado 8 Year Old, men den var nästan lite för fin för att blandas med ”färgat sockervatten”.
Det funkar nästan vilken cola som helst, och två gånger har jag gissat fel i provsmakningen mellan Pepsi och CC, men jag vill ändå använda CC till mina drinkar.
Smaksatt mörk rom går också bra ihop med cola. Bäst i min smak är då
The Kraken, den blir inte så söt tillsammans groggvirket. Fast just den verkar inte räknas bland rom enligt bolis! Det står smaksatt sprit i stället.
Sak samma verkar gälla också
Captain Morgan Black Spiced.
Det är lite konstigt att inte dem räknas som rom, men däremot kallar man
Stroh för rom, fast det är egentligen brännvin gjort med romessäns!
Har aldrig mätt hur mycket cola jag tillsätter i glaset, men det är alla fall mer än dubbelt så mycket cola än rom. Det är lite inviduellt hur man gillar kombon. Hälften ginger beer och hälften cola funkar också. Lite piggare smak då.
Jag dricker highballs för att jag mår bra av dem, lite salongberusad blir man naturligtvis, men ingenting som påverkar negativt annat än möjligen plånboken.
Har märkt att jag har tappat lite suget för vin. Det drar liksom inte på samma sätt som förut. Jag dricker oftast bara ett glas vin till maten. Och att bara smutta vin har jag svårt numera. Det ska helst alltid vara någonting lite exotisk eller alla fall god mat tillsammans av vin för att njuta.
En drink kan man ta nästan när som helst. Inte för tidigt på dagen, så klart …
Naturligtvis dricker jag andra spritsorter också, men för att grogga med funkar gin och mörk rom allra bäst. Sen är jag en stor vän av högklassiga cocktails också, men det blir ganska sällan jag gör sådana hemma. Har många böcker om ämnet och har även gjort noteringar i de flesta, för att komma ihåg hur smaken var.
Är ingen stor vän med fantasydrinkar med oerhört många olika ingredienser. Däremot försöker jag läsa in mig om riktigt gamla drinkböcker. För det här med blandade drinkar är egentligen betydligt äldre historia än vad de allra flesta vet om.
Det var inte så länge sen jag upptäckte en äkta Absinth. Den har jag hittills provat bara med en aning florsocker och med kallt kranvatten. Oerhört gott är det, men man är inte alltid på mod för att dricka det.
P.S. Finns det någon här som kan klargöra om det är frågan om äkta rom eller inte, gällande Stroh? Jag tror inte det personligt. Några år sen stod det inte bland romsortimentet, varken i Finland eller Sverige, utan förmodligen bland smaksatt sprit.
Hur skulle man kunna ha gjort så stora förändringar på den, utan att man har läst en enda rad om det? Eller gick EU på deras krav för att få kallas brygden för rom ändå, utan att egentligen vara det?