En mycket trevlig BYOB! Extra härligt när det blir ohemula mängder tryffel på tallriken. Tack för utmärkt värdskap och kockskap
@Dejzan!
Jag håller med om att
Chalonen och
gamlingBordeauxn var kvällens höjdpunkter (gav 93+ resp. 93p).
Chalonen var mitt bidrag; lätt typiskt för mig att ta med ett sådant vin (som någon sade vid första sniff: "Det här är ett Danielvin!"), men jag misstänkte att det var några på plats som inte hade fått nöjet att smaka. Så var det, och det föll i god jord.
'90 Fieuzal är EXAKT vad jag vill ha av mogen Bdx - klockrent vin.
Jag var väldigt förtjust i
Knipser också. En tysk bdx-blend, bara en sådan sak. Låg i en perfekt fas med ungdomlig fräschör samtidigt som den hade blivit ganska polerd (trodde att det var ett något äldre vin).
Touchaiserna gjorde verkligen inte bort sig, och jag ska villigt erkänna att jag fick en fet ödmjukhetspaj i ansiktet med kommentaren "Det här måste ju vara Loire, men det är definitivt något bättre än Moulin Touchais".
Smakade exakt samma viner på en provning i höstas, och ratade då dessa årgångar. Kontext och tillfälle är min gissning på diskrepansen. Men kanske flaskvariation? Vet ej. Moulin Touchais är i alla fall tillbaka på menyn igen.
Jävla skit, jag som kände mig så nöjd med att bara ha plockat en flaska vid släppet. Nu blev jag så illa tvungen (tvungen!) att köpa ett gäng till.