This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Det finns plats för dig nu på lördag förmiddag i Göteborg. Är det "rätt helg" för dig?Namn: Fredrik G
Forumsnick: @kayaker
Stad/städer (där jag kan tänka mig att delta): Stockholm. Tillbringar normalt 2-5 helger/år i Göteborgstrakten också, men där kan endast helger vara aktuella.
Nej, vi har bjudit hem lite folk på lördag så det är tyvärr "fel helg".Det finns plats för dig nu på lördag förmiddag i Göteborg. Är det "rätt helg" för dig?
Måste ju säga att det förvånar mig att inte fler tar sitt förnuft till fånga och anmäler sitt intresse i denna tråd.![]()
Jo, så var den ursprungliga tanken.Skulle inte forumets provare bytas ut med jämna mellanrum?
Men det räcker ju inte bara att ha tid att släpa sig till provningarna, vilket är svårt nog för de som har ett jobb att sköta. Man måste också vara en bra och fokuserad provare, kunna formulera rimligt vettiga omdömen, och ha tid med det skrivandet. Inte en jättelätt uppgift.Jo, så var den ursprungliga tanken.
Tyvärr är det inte så lätt att hitta någon som är aktiv på forumet som är intresserad. Problemet är att man måste kunna komma iväg från jobbet minst varannan vecka som upplägget är idag. När jag och @Omar Khayyam började var det en gång i månaden. Det är rätt tufft och jag har svårt att hinna med.
Det vore i alla fall helt klart bättre om vi kunde ha två provare. Systembolaget har gett lite blandande besked om vi kan återinsätta den plats som @Omar Khayyam lämnade, men troligtvis går det. I alla fall om vi inte är två samtidigt.
Jag är verkligen glad för den tid jag kunde vara med och hade hoppats kunna få utrymme för det igen nu när jag flyttade hem till Sverige men det gick tyvärr inte att förena med det jobb jag till slut landade på. Har ju varit begränsat med vin och framför allt mer seriösa provningar för min del senaste åren så känner också att jag tappat litet av kompetensen. Beklagar verkligen att detta också satt mer press på @Patrik Sellin som gör ett fantastiskt jobb.Jo, så var den ursprungliga tanken.
Tyvärr är det inte så lätt att hitta någon som är aktiv på forumet som är intresserad. Problemet är att man måste kunna komma iväg från jobbet minst varannan vecka som upplägget är idag. När jag och @Omar Khayyam började var det en gång i månaden. Det är rätt tufft och jag har svårt att hinna med.
Det vore i alla fall helt klart bättre om vi kunde ha två provare. Systembolaget har gett lite blandande besked om vi kan återinsätta den plats som @Omar Khayyam lämnade, men troligtvis går det. I alla fall om vi inte är två samtidigt.
Har du testat att vara med i provningspatrullen men backat?Kan intyga att det dels är kul, dels är både krävande och tärande. Man är riktigt trött efter några timmars fokuserad provning av så många drycker. Formatet med en heltäckande rapportering där man beskriver och poängsätter varje dryck, så som @Patrik Sellin så eminent gör, är särskilt tufft och kräver mycket av provaren. Många vinskribenter som gör det på betalt uppdrag plockar ju snarare ut en handfull vin som de skriver om. Jag är mycket imponerad över noterna som Patrik producerar.
Finns också ett avsnitt av radioprogrammet Meny (P1) som handlar om vin- och ölskribenter och hur de jobbar på dessa provningar.
En medskick till Patrik (och eventuell person som kommer in som ytterligare forumrepresentant) är att i alla fall jag personligen inte skulle tycka att man förlorade något på att du/ni inte skriver noter till de viner som ligger under en viss betygsnivå, säg under 85-87, så spar man i alla fall lite tid och energi.