Kul tråd! bra komplement till alla ansvarslösa nöjesdrickar-trådar här på forumet
Själv "investerar" jag mest i enstaka flaskor i prisklassen runt 150-400 kr för egen konsumtion så har kanske inte så mycket att komma med som kloka råd. Det mesta är redan sagt. Om jag skulle investera seriöst i vin tror jag att jag skulle försöka agera enligt följande 10-punkts-strategi:
1)
lära mig så mycket om vin att jag har en egen uppfattning om kvalitet och lagringspotential även för dyrare viner - det finns mycket som inte är prisvärt också för över 1000 kr flaskan. Auktionshusen världen över - och kanske främst i USA - har de senaste åren varit knökfulla med svindyra Napa Cabs från perioden 1998-2008 som ekats sönder och som fick 90+ poäng av Robert Parker et al men som inte blev bättre med lagring, kanske snarare tvärtom. Där tror jag inte alltid det varit positiv avkastning. Vilka områden är up and coming? Vilka årgångar i vilka apellationer anses vara extra bra. Vilka producenter kan jag se fortsätta utvecklas? Vilka vintyper säljs på auktionshusen (oftast de mest lagringsbara). Följ prisutvecklingen (wine searcher pro, decanter, Sotheby's, Christies etc etc) för att bilda mig en uppfattning om vinvärldens motsvarigheter till aktiebörsernas storbolags-jämförelseindex - men påminna mig själv om att, liksom på aktiemarknaden, är inte historisk avkastning ngt bra mått på framtida avkastning.
2) hitta någon variant av en s k bonded warehouse, närmaste man kan komma detta (satsa inte på London förrän brexitdammet lagt sig...) är väl den tjänst som Grappe har där du lagrar hela lådor i lagerlokal utanför stan eller Magnusson fine wine.
Det får inte kosta för mycket att lagra vin - vare sig i hemmet eller hos en professionell vinkällare -
då äter det upp en stor del av en potentiell värdeökning.
3)
var noga med proveniensen - om du t ex ser ngn som erbjuder viner till halva marknadsvärdet är risken stor att det är något oklart med proveniensen.
4) Ha koll på hur
kinesiska statsförvaltningens etiska riktlinjer förändras och efterlevs.
https://www.institutionalinvestor.c...has-hangover-from-chinas-corruption-crackdown
5) Fundera över
korrelationerna mellan fine wines prisutveckling och övriga tillgångsslag. Hur ser portföljen ut i övrigt? Sprid ut köpen över flera år så att minska risken att gå in alltför hårt mot slutet av en lång bull market.
6)
använd plånboken som hävstång för att (skaffa sig relationer i grossistledet och för att)
säkra allokeringar av viner där utbudet redan vid släppet är lägre än efterfrågan, vilket kan vara en indikator på att viner är underpprissatta ut från producent jämfört med värdet på andrahandsmarknaden.
7) Om möjligt,
undersök öppningar för arbitrage - t ex där en importör i land x varit litet för girig och lagt på en högre mark up. Eller öppningar som t ex valutasvängningar leder till då priserna på vin oftast sätts i förhållande till de lokala marknaderna så att hänsyn inte alltid tas till tredje land. Växelkurs = omedelbar prisförändring. Vinpriser = sticky på kort sikt.
8)
köp inte för "enkla" viner och hoppas på att de ska gå upp i värde - osäkerheten på gamla viner är redan mycket hög i förhållande till en rad andra produkter som säljs på andrahandsmarknaden.
9) Innan man investerar i en Ponsot Clos St Denis 1945 eller en Domaine Georges Roumier Bonnes Mares 1923 skulle jag först och öppna en god flaska "vanligt" vin en lördagskväll och
titta på dokumentären Sour Grapes.
10)
ha koll på proveniensen.....